Den økonomiske krise er europæisk films chance. Der ventes nemlig færre amerikanske art-house film på markedet
'Finanskrisen er ikke en rigtig finanskrise. Krisen handler kun om nogle idioter i skjorte og slips, der har spillet med milliarder af dollars og almindelige menneskers skattepenge', lyder den borgerlige udlægning af krisen, fra direktøren for Berlin International Film Festival, Dieter Kosslick, til det amerikanske branchemagasin Variety.
Er der en kunstart, der er særlig sårbar i trængselstider, er det i høj grad filmen, og i særdeleshed det såkaldte uafhængige amerikanske produkt, altså den type, hvor instruktøren laver hvad han har lyst til, uden at pengemænd betinger sig megen indflydelse.
I trængselstider satser de store filmselskaber på publikum og popcorn, og mange antager, at finanskrisen vil foranledige en kraftig reduktion af de såkaldte independent film.
I Europa er filmproduktion i høj grad finansieret af offentlige tilskud og fondsmidler. Den vil i ringere grad blive påvirket af nedturen, og derfor forudser blandt andre Zentropas chef Peter Aalbæk Jensen, at europæisk film står med store muligheder for at slå igennem på det amerikanske marked.
Støtte til operafilm
Det danske filminstitut har netop støttet produktionen af 'Juan' af operadirektør og instruktør Kasper Beck Holten.
'Juan' er en adaptation af Mozarts opera Don Giovanni; den arketypiske fortælling om manden, der både elsker og hader kvinder - og knuser dem ved at forføre dem og forlade dem - for så selv at blive knust til sidst.
I Beck Holtens filmudgave er vægten flyttet fra det oprindelige religiøst moralske tema og fokuserer i stedet på balancen mellem den udfarende og den rastløst destruktive drift i mennesket. Juan er en moderne, selvcentreret mand med et stort behov for at mærke livet.
Filmen er Beck Holtens filmdebut og handlingen foregår i nutiden, i en universel metropol.
I filmen medvirker en række unge internationale operastjerner som Christopher Maltman (Don Juan), Mikael Petrenko (Leporello), Maria Bengsson (Donna Anna) og Elizabeth Futral (Elvira).
Beck Holten har skrevet manuskript og filmen produceres af Blenkov og Schønnemann i koproduktion med Zentropa.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278