24 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

København i en jazztid

København i en jazztid

Lørdag, 13. september, 2008, 00:00:00

Bogen ¤¤København i en jazztid¤¤ er udgivet i forbindelse med Golden Days, som handler om mellemkrigstidens kulturelle tendenser. Bogen går tæt på byen indenfor arkitektur, litteratur, sport, kunst, teater, musik og mode

af Bjarne Nielsen
Efter Førte Verdenskrig, den russiske revolutions sejr, den tyske revolutions nederlag og millioner af døde, var Europa i opbrud og noget skulle ske. Også i København.
Musikalsk var 20`erne jazzens periode, deraf titlen på en bog, 'København i en jazztid', som er udgivet i forbindelse med Golden Days projektet om mellemkrigstidens kulturelle tendenser.
Bogen kommer vidt omkring og går også tæt på byen indenfor områder som arkitektur, litteratur, sport, kunst, teater, musik og mode, krop og køn. Indenfor de nævnte felter præsenteres vi for opbruddet og nytænkningen, overskuddet og livsglæden, i et let sprog men med dybde og kærlighed til stoffet.
Det er i 20`erne byen får sit første funkishus og opgøret med nødvendighedsarkitekturen. Det er også perioden hvor Tom Kristensen, August Schade og Knud Sønderby lovpriser storbyen. Imens sidder hele slænget på cafeen i Fiolstræde med Hans Scherfig, Broby Johansen og Otto Gelsted og lægger planer om at latterliggøre den nye seksualbevægelse Sexpol, der var udsprunget fra den forkætrede Wilhelm Reich, der en overgang var flygtning i byen.
Den nye funktionelle Ryparken døber Scherfig 'Seksualparken' i bogen 'Idealister'. En moderne bebyggelse der blandt andet var bygget af kommunisten og arkitekten Edvard Heiberg.

Nytænkning på alle fronter
Det var en periode med bare kvindeben, løst tøj og frigørende sex. Debatterne var livlige, hvorfor der i perioden opstod tidsskrifter som 'Monde', 'Plan', 'Kritisk Revy', 'Kulturkampen', 'Vi Gymnasiaster', 'Åndehullet' og 'Pressen'.
Idrætsprofessoren Hans Bonde fortæller atter om idrættens mere og mere politiserende rolle i forbindelse med Berlinolympiaden.
Folk blev mere mobile og industrialiseringens muligheder betød også udvikling af sportsgrene og mode.
Det var opbrud, opgør og nytænkning på alle fronter.
Bogen lider dog af nogle grundlæggende fejl, der desværre får nogle konsekvenser.
Allerede i forordet skriver Golden Days, at 'behovet for social lighed, bedre boliger og sundhed førte også til nogle af det 20. århundredes mest betydningsfulde reformer, som lagde grunden til den moderne velfærdsstat'. Konklusionen må således være at når den tredje verden ikke har en velfærdsstat, skyldes det at behovet ikke er tilstede!

Klassekampens rolle
Problemet er, at de mange glimrende professorer, cand. mag`er, lektorer, ph.d`ere og andre lærde ikke anerkender den politiske kamps betydning og klassekampens rolle.
Går man bogens stof igennem kan man også se, at det generelt er progressive kræfter, der driver udviklingen fremad. Der er meget få borgerlige der sætter aftryk.
Bogens redaktør Jens Andersen noterer, at Sønderbys roman 'Midt i en jazztid', rejste en debat hen over generationskløfter om moral eller mangel på samme og om kulturens rolle. Var kunst bare nydelse for nydelsens skyld eller burde den stræbe efter at gøre os klogere og mere moralsk ansvarlige?
En debat som forsat er aktuel og kræver samme værdiopblomstring som i 30- og 60` erne hvis arbejderklassen skal vinde.
Derfor er det lidt ærgerligt at bogen har valgt at sætte 'den sociale og politiske historie lidt i baggrunden', for det er her nøglen til forståelse af mellemkrigsperiodens kulturelle opblomstring findes og ikke 'i det enkelte menneskes trang til forvandling'.
Den jazzmusik der lød fra grammofoner, lød næsten udelukkende fra overklassens arkitekttegnede villaer og byens `finere` saloner. Ikke fra Vesterbro - og Nørrebros slum og værtshuse.

Kulturradikal
Hans Hertel slutter bogen med en gennemgang af kampen om det moderne. Han betragter perioden som præget af 'dansk isolation og æstetisk overkompensation' og en 'ideologisk slagmark med værdikamp og borgerkrig mellem tidens mange utopier og frelsertilbud'.
Bortset fra de nævnte skævheder en absolut anbefalelsesværdig og interessant bog, der åbner øje for meget ikke set og viden om en spændende og vigtig periode af kulturkampen. Måske den vigtigste.
En slags kulturradikal pendant til marxisten Walter Benjamins mammutværk om Paris 'Passageværket', uden dennes forståelse af den politiske kamps betydning.
En speciel ros skal lyde til bogens billedredaktør Grethe Jensen. Fantastisk.

København i en jazztid. Red.: Jens Andersen. 249 kr. 224 sider. Gennemillustreret. Politikens Forlag og Golden Days in Copenhagen.


Funkis, frisind og fascisme
Golden Days in Copenhagen er en netværksorganisationen, der har Københavns historie og kultur som omdrejningspunkt for alle aktiviteter.
Lige nu afholdes en festival om mellemkrigstidens København. Den foregår under titlen Funkis, frisind og fascsme og slutter den 21. september.
Under festivalen kan man opleve en lang række udstillinger, debatter, film, koncerter, teaterforestillinger, foredrag mm.
Af måske særlig interesse for Arbejderens læsere kan nævnes:
* Kunst, krig og revolution - udstillling om sovjetisk plakatkunst efter revolutionen
* Litteraturen i mellemkrigstidens Sovjet
* Olympia - Fest der Schönheit - Leni Riefenstahls film om de olympiske lege i Berlin 1936
* Socialdemokratiske og kommunistiske propagandafilm fra 1920`erne og 1930`erne
* Den forsvundne fuldmægtig, en iscenesat reading af Hans Scherfigs roman
* Foredrag om Hans Scherfig
* Foredrag om Gustav Munch-Petersen og den spanske borgerkrig
* Frø af ugræs, debat om nazisme og kulturliv
* Digte for folket: Rudolf Nilsen, Oskar Hansen, Sigfred Pedersen, Hans Scherfig. Peter Abrahamsen fortæller.

Hele programmet med tider og steder kan hentes på bibliotekerne eller ses på www.goldendays.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. sep. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur