23 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Blind Mountain - Filmen om de blinde bjerge og manglen på kvinder

Blind Mountain - Filmen om de blinde bjerge og manglen på kvinder

Torsdag, 03. april, 2008, 00:00:00

Kontroverciel film fra Kina: Mangel på fødedygtige og giftemodne kvinder gør, at andre midler må tages i brug. Kvinderne må købes

af Mikael Strandbech
'Blind Mountain' er en af de fem kinesiske film, der er mulighed for at fange på dette års NatFilm Festival.
I 'Blind Mountain' får vi et chokerede indsigt i følgerne af den kinesiske ét-barns-politik. I landsbyen er der mangel på kvinder, da man helst beholder drengebørn, der kan arbejde i marken og føre familien videre etc. Babypigerne ender ofte i søen.
Den følgende mangel på fødedygtige og giftemodne kvinder gør, at andre midler må tages i brug.
Kvinderne må købes. Hovedpersonen Bai ( Huang Lu) er universitetsuddannet, godtroende og fra storbyen. Hun bliver snydt og solgt til en familie langt ude på landet.
Vi følger nu Bais ulige kamp mod ikke alene manden og hans familie, men hele landsbyen, inklusive den dybt korrupte borgmester. Alle i byen kender sammenhængen og tager denne som en naturlighed. På et tidspunkt kommer der besøg fra en overordnet myndighed og de købte kvinder - fem, seks stykker køres ud i skoven, så de er af vejen, imens byen vises frem.
Der er lyspunkter i Bai`s kamp for at komme væk - blandt andet den lokale skolelærer, men også nogle af byens børn. Men nogen decideret 'happy end' skal man nok ikke forvente.
Filmen 'Blind Mountain' er instruktør Li Yang`s anden spillefilm. Den første hed 'Blind Shaft'. Li Yang, der er blevet kaldt Kinas Ken Loach, høstede stort bifald ved sidste års Cannes-festival, hvor filmen blev vist kategorien, 'Un Certain Regard'.
På internetsiden Wikipedia kan man læse, at 'Blind Mountain', der hovedsagligt var finansieret af private udenlandske kinesere, fik statspåbud om at 20 steder i filmen skulle klippes om eller ud, før den frigivet af staten til visning i Cannes.
Instruktør Li Yang måtte ligeledes filme adskillige alternative slutninger og én specielt for det kinesiske hjemmemarked.
Kinesisk film er præget af de politiske og økonomiske forandringer, som landet har gennemlevet siden 1990 Ôerne, skriver filmmagasinet Kosmorama.
Tan Hui, sproglærer ved filmakademiet i Beijing, mener, at de ovennævnte faktorer har en afgørende indflydelse på de kinesiske filminstruktørers arbejdsvilkår, samt karakteren af de film, der produceres. En afgørende forandring gælder filmenes finansiering, hvor staten har åbnet op for private og udenlandske investeringer - som det også var tilfældet med 'Blind Mountain'.
Endelig er censuren blevet lempet. Hvor man tidligere skulle indsende et helt filmmanuskript til godkendelse hos det centrale filmbureau, kan man nu nøjes med et synopsis til den lokale radio-, film- og tv-myndighed. Det er nu også tilladt at lave film om de negative sider af Kinas historie, ligesom man kan lave film om for eksempel korruption i det moderne kinesiske samfund.

Se NatFilm Festivalens program på www.natfilm.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. apr. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur