Thomas Buttenschøns energiske nye album er sprængfyldt med kærlighed og glæde, men han formår at behandle selv melankolske emner på en ¤¤letsindig¤¤ måde
af Nadia Perveen og Sofia L. Strandbech
Titlen, 'Billeder af min baggård' betegner hele cd`en fra Thomas Buttenschøn udmærket, da sangene omhandler hans dagligdag, aktuelle emner og hans 'baggård', der er Nørrebro i København.
Buttenschøns nyeste album er ikke den store overraskelse i forhold til den forrige. Den er endda en smule skuffende for de trofaste folke-jazz lyttere, da han har bevæget sig længere over i den mere overfladiske, poppede genre.
Numrene karakteriserer dog spillemanden Buttenschøn meget godt. Teksterne er med til at give musikken et personligt præg, og man får et godt indblik i den charmerende Buttenschøns liv.
Han forstår at anvende falsetten på den gode måde, hvilket også er med til at give musikken liv. Uden sin specielle stemme, ville han bare være endnu en periferisk popstjerne.
Buttenschøns energiske album er sprængfyldt med kærlighed og glæde, men han formår at behandle selv melankolske emner på en 'letsindig' måde.
Musikken består af enkelheder og har en ren akustisk klang, hvilket sætter fokus på selve lyrikken.
Albummet indledes med det allerede velkendte hit, 'Smukkere end smuk'. Det følgende nummer, 'Michelle', er også vellykket og stjæler de unge pigers hjerter.
Mange af de andre sange er noget banale og ensartede, med undtagelse af eksempelvis nr. 11, 'DAV'. Den er en af de få af Buttenschøns numre, som udskiller sig fra de andre, fordi den har en munter undertone på trods af emnet.
Alt i alt, en cd der kan høres af alle og som trods mangler stadig er vellykket.
Thomas Buttenschøn. 'Billeder af min baggård' Playground.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278