Hvis kunsten bliver kommerciel, så bliver den kun oplevelser. Kunsten skal få folk til at reflektere og sætte spørgsmålstegn, siger dansekoreografen Annika B. Lewis
af Karin Busk
-Den kunst, der har noget på hjerte, har svært ved at overleve i Danmark i dag. siger Annika B. Lewis, der er koreograf og netop nu aktuel med sin danseforestilling 'Life Hacking'.
Hun dansede selv sammen med Lisbeth Sonne Andersen, da forestillingen havde premiere ved den internationale dansefestival 'Connections' i Århus i sidste uge.
Det er vigtigt for Annika B. Lewis at give publikum sprog og billeder til at se kritisk på livet og samfundet. Derfor lader hun som koreograf damerne i sin forestilling, 'Life Hacking' danse nøgne over scenen kun iført en stor knaldrød kussebehåring, højhælede sko og indkøbsposer med designer-look.
- Som en humoristisk kommentar til, hvordan kvinder skal være i dag. Dette kvindebillede er en massekultur, der bliver pustet ud over os. Menneskesynet i dag reducerer os til virksomheder. Vi skal stå til rådighed og være succesfulde. Omstillingsparate og fleksible, mener Annika B. Lewis og tilføjer, at fokus i dansen ikke først og fremmest må ligge på formen, på teknikken i dansen, men på indholdet,
Kvinder som varer
- 'Life Hacking' er også en kommentar til menneskehandel, til trafficking. Kvinden bliver som en vare, man pakker ned i kassen og sender af sted fra det ene land til det andet, siger hun.
Annika B. Lewis har startet Kassandra Production, som hun kalder: 'en platform for professionel eksperimenterende scenekunst i spændingsfeltet mellem dans, teater og performance.' Hun er ikke bange for at hive uvante effekter ind på dansescenen,
-Jeg bruger en stor papkasse i min forestilling for at vise, at mennesker bliver gjort til en vare -presset ind i en kasse som ting. Men mennesket er større end en kasse, siger koreografen.
I 'Life Hacking' møder man andre damer end shopping-narkomanerne. Den lille danserinde med balletsko og traditionelt tylsskørt har problemer med at rette sig op, fordi hun har taget form efter papkassen,
-Humoren er et vigtigt værktøj til forløsning. Den er tillidsskabende, og jeg håber at damerne i min dans, giver billeder, der plopper op hos folk i situationer, som når man shopper eller diskuterer på cafeen.
Kunstnere udryddes
Annika B. Lewis har talt sig varm, og hun advarer:
- Danmark er ved at lukke sig som land. I Danmark er der en reaktionær strømning, som påvirker kunsten og kulturpolitikken. En økonomisk stramning som medfører at den kritiske kunst, den vilde kunst ikke får plads. Man er på vej at udrydde kunstnerne!
-Mennesker gøres til forbrugere og ikke først og fremmest til samfundsborgere. Men jeg mener, at kunsten skal skabe debat om livet og menneskene. Dét fører til demokrati, slutter hun.
Læs også anmeldelsen af 'Life Hacking' i lørdags.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278