Reportage fra en ø af kreativitet; Billedskolen i Tvillingehallen tager imod hundredevis af børn, der vil male og lave skulpturer i en ellers presset og stresset hverdag
Det er som at træde ind i et frirum. Væk fra storbyens larm og væld af synsindtryk. Væk fra presset fra reklamer, tv og kravene om, hvordan ting egentlig skal se ud. Ud af ensretningen. Ind i mangfoldigheden.
Lyden fra et lille springvand klukker og danner billeder i hovedet; en romersk atriumgård?
Børnene begynder at slentre langsomt ind ad døren i 'Billedskolen i Tvillingehallen' i en smuk, fredet slagtehal i Den Brune Kødby i København.
Gabriela på 'snart ni år' og Sille på otte er nogle af de første. de går op ad en trappe til førstesalen for at se til deres keramik.
- Puha, vi har lige været i skole og vi sluttede med at danse stopdans og limbo, fortæller Gabriela, der går på Oehlenschläger Skole lige bagved Hovedbanegården, få hundrede meter væk.
- Nu skal vi hygge os lidt her, tilføjer Sille og hiver en keramikplade frem fra en hylde.
Tænk sig. For nogle årtier siden lød heroppe ved tagspærene lyden af kvæg i sin dødskamp på vej til slagterækkerne nedenunder.
Nu i dag, denne ellers sløve fredag eftermiddag, tiltager larmen fra flere og flere børn, som muntert indtager den lyse og rummelige murstensbygning. Ungerne bliver nærmest badet i lyst fra de stor vinduer oppe ved de oprindelige tagspær, 20 meter over hovederne på dem. Fra alle sider springer farver på malerier og skygger fra skulpturer i øjnene.
Udvikler sig
I dag er billedskolen for børn et af tilbuddene til børn i København og en del af Det Børnekulturelle Område, som også huser Musikskolen og Teaterbutikken lige overfor.
Formålet er i følge daglig leder, Eva Ring, at 'danne ramme om et 'åbent og inspirerende børnekulturelt miljø, hvor børn og unge gives mulighed for at udvikle deres billedsproglige kompetencer gennem den undervisning, der tilbydes på skolen.'
Skolen, der hører under Børne-og Ungdomsfovaltningen, udbyder 60- 70 billedprojekter pr. år for skoleklasser på de københavnske folkeskoler. og fungerer som udviklings-og videnscenter i forbindelse med billedkunstfaget ude på skolerne. I dag har Billedskolen 32 hold og 28 medarbejdere, heraf 18 fastansatte, der sammen skaber skolens aktiviteter og udstillinger.
Der er lang venteliste for at komme med, beklager Eva Ring.
Om eftermiddagen kommer børn efter skoletid - som i dag - for at male, skabe skulpturer og fordybe sig i kunsten sammen med de voksne ansatte, der tilstræbes at have en både pædagogisk og billedkunst-uddannelse bag sig.
Betaling...
Børnenes forældre må punge ud for at ungerne kan komme her om eftermiddagen; 1700 kroner per år.
- Vi ser på forældrenes postnumre, at de måske kommer fra visse dele af København med overskud - og mange forældre kører deres børn herned. Men alligevel kommer mange børn fra alle dele af byen. Også det dårligere stillede Nordvest, forklarer Eva Ring, der er daglig leder af Billedskolen.
Den 43-årige tidligere leder af børnetjenesten på kunstmuseet Louisiana er begejstret for stedet, mens hun viser rundt i den gamle slagtehal.
Papcasso
Ved indgangsdøren er stablet sortmalede paprør som en installation. Ved væggene står det seneste projekt; Papcasso, inspireret af Picassos kunst. Materialet er her
pap.
På opslagstavler hænger tegninger. Staffelier med portrætter står på række, klar til at blive hevet frem. I kasser; en udstoppet ræv og fugle. Hevet ud; en abe og en and.
Et skelet står ensomt i et hjørne. Klar til at interesserede blikke og blyanter kommer i funktion.
Fordybet
Et sted har en flok unger simpelthen kastet sig på gulvet og kaster saftevand og kiks i sig.,
Ved et bredt bord fordyber scenograf, designer og meritlærer, Randi Milsted, sig sammen med en flok piger, der maler på et lærred med en række legoklodser på. De forundres over de sjove skygger, klodserne giver.
- Det forestiller fjernsynstårnet i Berlin, som jeg så sammen med min familie på ferien, fortæller Amalie på 9, mens Astrid på otte kigger på fra siden.
De begge er vilde med at komme på Billedskolen og nyde dens ro. Et sted, hvor børnene har et frirum, hvor de kan udfordre kreativiteten, og lave andet end derhjemme. Skulpturer og andre store ting
- Ja, vi kan mærke tendensen i tiden, at mange børn meget hurtigt vil videre og gøre sig færdige med det, de er i gang med. For, de er tydeligvis bombarderet med billeder i hverdagen til dagligt, der er stresset. Deres dag er splittet op. Men her sidder de i ofte to timer i træk, siger hun og rækker en pensel til en af pigerne.
Den daglige leder af Billedskolen, Eva Ring, er enig.
- Børn er bombet med billeder døgnet rundt. Dét slører overblikket. Men kan de udtrykke deres erfaringer og oplevelser? Reflekterer de over det de oplever?, spørger hun og slår begge hænder ud.
- De skal have andre udtryk en Disney-sjov . Børn skal lære at se nuancerne. Børn skal have hele paletten, smiler hun og smiler stort.
Fælles sprog
Eva Ring mener, at undervisningen på Billedskolen skal give eleverne en forståelse af billedvirksomhed som en del af vores kultur og måde at kommunikere på - som et fælles og personligt sprog - et billedsprog. Hun mener derfor, at det er vigtigt at eleverne gennem undervisningen lærer at forholde sig til og udtrykke sig i forhold den eksisterende billedkultur.
- Det gælder om at fange den enkeltes ideer. Her fordyber man sig. Og hér bliver man fulgt. Det giver børn ene stolthed og der skabes respekt. For det er koncentreret arbejde. Nogle unger er godt nok 'ding-dong-dynamolygte'- lad-os-se-at-komme videre, griner hun.
- Men sådan er børn jo.
Hverdagens helte
Rundt om et andet bord sidder en flok børn koncentreret om bærbare pc`ere. set før, tænker man. Lige indtil skærmen afslører farvestrålende malestrøg, lavet af børnene med musen som redskab.
- Ja, her er vi i gang med en konkret kobling mellem den traditionelle billedkunst og de moderne medier, som ungerne kender så godt, hvisker billedkunstner og pædagog Jakob Ørsted, mens han stille vender sig om for at vise Karla på syv år, hvordan hun med en svamp kan trække maling over papiret, hun maler på.
- Nøøøj, siger hun betuttet, da hun ser den regnbueagtige, brede streg.
Ved siden af hende er Cecilie på 10 år i gang med temaet, der i dag er 'Hverdagens Helte'
- Her er min storebror i skolegården, der hjælper mig, for jeg har fået en flaske i hovedet, siger hun og viser keramikpladen på bordet.
Anders på 10 for bordenden maler også på keramik. Hans hverdagshelt er ingen ringere en sin fætter, der på Bakken fandt ham igen, efter de var blevet væk fra hinanden.
Ved siden af er en pige slet ikke til at komme i kontakt med. Tungen er placeret lige i munden. Hun er dybt inde i kunstens underfundige verden. Her er ikke tid til forstyrrelser.
Ideer til lærere
På Billedskolen er de optaget af, hvordan man som videns-center kan bidrage til, at gode konkrete ideer til undervisningen i faget 'billedkunst' kan sættes i omløb og virke til glæde og inspiration for alle der arbejder med faget. Således er Billedskolen også henvendt til billedkunstlærere, der måske er kørt trætte. Man kører for eksempel lærerkurser.
For at formidle erfaringer til andre og for at sikre udveksling arrangerer skolen også foredrag, seminarer og møder, ligesom de modtager mange gæster fra ind- og udland.
Respekt for børn
Formålet med Billedskolen er at give eleverne mulighed til at udtrykke sig i forskellige materialer og teknikker indenfor tegning, maleri, grafik og rummeligt arbejde. Undervisningen bygger på en vekselvirkning mellem stillede opgaver og egne frie udtryk.
Man vil ind i en løbende dialog mellem den voksne underviser og eleven. Respekten for børnenes verden, deres fantasi, følelser og tanker, er et vigtigt grundlag for det skabende billedarbejde. Kilde:www.billedskolen.kk.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278