Berlingske Tidende er glad for at operetten ¤¤Den Glade Enke¤¤ er blottet for politik eller er ¤¤samfunds-relevant¤¤. Ak, ja.
af Anders Fenger
Berlingske Tidendes spidsborgerlige opera-anmelder Søren Kassbeer beroliger søndag sine læsere med, at operetten 'Den glade enke' af Franz Lehárs er 'behageligt fri for henvisninger til krigen i eks-Jugoslavien eller andre forsøg på at gøre plottet samfundsrelevant.'
Tak for det, lyder svaret fra eventuelle højborgerlige læsere i Whisky-bæltet sikkert. Kultur skal og bør helst være fri for politik!
Udover at Berlingske-anmelderen har ret i at operetten virkelig er blottet for tydelig politik, fremviser han dog en umådelig snæver og skamløs holdning til kulturen.
Vel. 'Den glade enke' er virkelig renset for indhold og politik i Guy Joostens iscenesættelse ude på Operaen på Holmen.
Premieren lørdag var flot, især scenografisk. Men i bund og grund er det overfladisk og hul historie om en glad enke, der er god for 20 millioner, og som kan redde balkanstaten Pontevedro fra pludselig bankerot, hvis blot man blot får hende gift med en af hjemlandet Pontevedros mandlige indbyggere.
Og hvor er det trist at se borgerskabet more sig ved festbanketter og i romantiske udehuse...
Dog skal scenefolkene have ros for et vældigt opbud af kulisser, mens skrædderne skal have skulderklap for de farverige dragter.
Palle Knudsen sang dog også flot grev Danilo igennem det ellers aldrig rigtig forløsende stykke.
Den glade enke. Af Lehˆr.
Iscenesættelse: Guy Joosten. Dirigent: Stefan Klingele/Alexander Shelley.
Operaen, Store Scene.Til 30. april.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278