Musical`en ¤¤The King and I¤¤ skildrer især de vanskeligheder, som ofte opstår, når to forskellige kulturer støder sammen. Skildringen selv præges imidlertid af en slags egen kulturimperialisme
af Lola Sigvert
For første gang i Danmark, havde en af de flotteste og største af de klassiske Broadway-musicals, 'The King and I', premiere på De Ny Teater i København.
Med i alt 55 veloplagte skuespillere, mere end 200 overdådige kostumer og i alt 30 sceneskift, som forvandlede teaterets scene til et eventyrligt palads af guld og ædelstene i datidens Thailand, Siam, formåede 'The King and I' at tryllebinde sit publikum i to en halv time torsdag aften - og som tak, modtage et stående bifald.
'The King and I' er baseret på den virkelige historie om den engelske guvernante Anna Leonowens erfaringer fra sit ophold i Bangkok i 1892, hvor hun på opfordring fra kongen af Siam, bliver inviteret til at undervise hans mange børn i det engelske sprog og de vestlige skikke.
Kultursammenstødet mellem øst og vest næres af kongens og Annas gensidige fordomme. Og selvom de begge værner stolt om deres respektive traditioner og værdier, formår de at lære at holde af hinanden.
Så da kongen udnævnes til barbar af englænderne, kommer Anna ham til undsætning og sætter alle sejl ind for at modbevise sine landsmænd, og gennem et storslået middagsselskab udfra engelsk takt og tone, får de englænderne til at besinde sig.
Gennem stykket skildres især de vanskeligheder, som ofte opstår, når to forskellige kulturer støder sammen. Skildringen præges imidlertid af en slags kulturimperialisme, idet at Anna, som symboliserer den civiliserede og moderne vestlige verden, skal lære den 'uciviliserede' og 'umoderne' thailandske konge og hans børn de såkaldte 'rigtige' kulturelle værdier, normer og traditioner - det vil sige de engelske.
Selv om historien foregår i 1892, kan man nemt drage paralleller til nutidens vestlige verdens fremfærd overfor, især, den mellemøstlige verden.
Udover kulturdimensionen giver de forskellige lag i forestillingen masser af stof til eftertanke, blandt andet behandles også kønsspørgsmålet og videnskaben overfor religionen.
'The King and I'
Det Ny Teater. København. Iscenesættelse: Lisa Kent. Til 4. maj.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278