Filmen ¤¤Red Road¤¤ forsøger at opbygge en thrillerspænding inden den kulminerer, men engagerer aldrig rigtigt
af Jan Lars Nielsen
I de sidste tre år er antallet af overvågningskameraer fordoblet i Danmark til 200.000. Regeringens nyeste lovinitiativer hæver inden længe antallet med 40-60.000.
Her i landet er vi dog stadig langt fra britiske tilstande, og overvågningen burde have været det centrale i Andrea Arnolds skotske socialrealistiske debutspillefilm Red Road.
En kvinde sidder i monitorrummet i et overvågningsfirma i Glasgow. Hendes område er gaderne omkring nogle af de socialt belastede betonsiloer.
Hun ser en mand, som på et tidspunkt på en eller anden måde har skadet hende og hun fortsætter overvågningen fysisk på gaden inden hun tager kontakt.
'Spændingen' udløses sidst i filmen.
Filmen forsøger at opbygge en thrillerspænding inden den kulminerer, men engagerer aldrig rigtigt. Overvågningskameraerne er så naturligt integreret i den meget tynde histories udvikling, at de kun bliver et skuldertræk værd og en lettelse over, at det endnu ikke er sådan her i landet. I et par scener viser de endda deres eksistensberettigelse.
Håndværksmæssigt er der ikke noget at komme efter. Personinstruktion og miljøskildring er fine og får fortællingen til at virke meget troværdig.
Filmen har Zentropa som medproducent og figurerne er skabt af Lone Scherfig og Anders Thomas Jensen som første del af en trilogi - sandsynligvis grunden til, at filmen er gået fra Natfilmfestival til egentlig dansk biografpremiere.
En novellefilm ville have været passende.
Red Road. Instruktion: Andrea Arnold. Premiere i går.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278