19 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Der er format over Haugen Sørensen

Der er format over Haugen Sørensen

Lørdag, 23. juni, 2007, 00:00:00

Arne Haugen Sørensens motiver spreder sig fra legetøjets verden til damejagt og vægtløst svævende figurer. Men alle fyldt med modsætninger, det legende og det truende

af Tove Marie Petersen
Det er først og fremmest farverne, der slår én, når man træder ind i de flotte udstillingsrum på Kastrupgaardsamlingen. Og så formaterne. Der er format over kunstneren Arne Haugen Sørensen på alle måder.
Flere af billederne måler op til fire meter i bredden, dog delt op i tre dele, en såkaldt Triptycon.
Motiverne spreder sig fra legetøjets verden til damejagt og vægtløst svævende figurer, men alle fyldt med modsætninger, det legende og det truende, de uskyldige legetøjsfigurer og glubende, tænderskærende monstre og damer i udsatte positioner.

To livsbaner
Arne Haugen Sørensen er født i 1932 og har således nået en vis modenhed. Og udstillingen er retrospektiv med værker fra perioden 1962- 2006.
Han blev ikke født til at være kunstner, men fandt selv, ligesom sin to år yngre bror Jørgen Haugen Sørensen frem til det kunstneriske udtryk, de hver for sig udviklede. (Jørgen Haugen Sørensens skulpturer kan for tiden ses på Statens Museum for Kunst resten af sommeren).
Vejen gik for Arne Haugen Sørensen over Paris, hvor hen blandt andet stiftede bekendtskab med den grafiske kunst via Atelier 17, som englænderen Stanley Hayter drev.
Det havde været interessant at se, også, denne side af Arne Haugen Sørensens kunst, men det må komme en anden gang.
Han gjorde her bekendtskab med kunstnere som Giacometti og Juan Miro, og man kan se spor efter begge i Arne Haugen Sørensens billeder.
Også Picasso kom ind i billedet med udtalelser som: 'I mit tilfælde er et billede en sum af destruktioner'.
En sætning, som Arne Haugen Sørensen måske kunne bruge. For han brugte selv som metode, at dét der først kom på lærredet, som en impuls, derefter nedbrydes og erstattes af noget nyt og anderledes.
Billedet er således et produkt af opbygning, nedbrydning og genopbygning, hvor idé og form bliver til i processen. Ligesom titlerne, som man ikke skal regne med som en hjælp til tolkning af billederne.
Mange kunstnere har haft indflydelse på Arne Haugen Sørensens kunst. Men han er forblevet sin egen og ligner ikke nogen anden.
Tag selv ud til Kastrupgaardsamlingen. Som noget helt unikt er der gratis adgang (tak Sundby Kommune) til herlighederne.
God fornøjelse.

Arne Haugen Sørensen på Kastrupgaardsamlingen. København. Metro til Lergravsparken og derfra linie 2A til døren. Åbent tirs-søn. 14-17 Onsdag 14-20. Mandag lukket.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. jun. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur