Skuespiller mener, at dansk teater mangler kant. Derfor er det ok at provokere i aktuelt stykke om dansk Irak-soldats krigstraumer
Svalegangen i Århus serverer så groft, vulgært og perverst teater, at det får publikum til at udvandre.
Sådan har overskrifterne været i de seneste dage om stykket Penetrator, der handler om en dansk soldats identitetskrise og krigstraumer efter en tur i Irak.
I følge gratisavisen Urban udvandrer folk fra teatersalen hver aften. De kan ikke holde sproget og provokationerne ud, når skuespillerne blandt andet fortæller om at have set døde børn i Irak.
Skuespiller Henrik Vestergaard, der spiller den traumatiserede soldat Kølle, mener, det er vildt overdrevet. Han føler, det er nødvendigt at lade Kølle fortælle om oplevelserne, da det forklarer, hvorfor han er blevet psykopat.
- Vi har plads til 175 mennesker i salen og hver aften er der vel 4-5, der går før tiden, fortæller han Arbejderen.
- Men det er fordi stykket berører folk så dybt. For Penetrator er nemlig ikke et stykke, man kan konsumere til aftenkaffen i fred og ro i stil med Deal. No Deal. Det basker til folk, siger han.
Skuespilleren tilføjer, at stykket både problematiserer dét, at danske soldater udsættes for dybt traumatiserende ting i tjeneste udenlands, men også rejser problemet med, at mange mænd ikke tør se sig selv i øjnene og være voksne.
Er dansk teater for tamt, siden i bruger så kraftige udtryksmidler?
- Ja, der er for meget teater, der blot postulerer noget. Og så kan publikum sidde alene tilbage og sige ja, ja og 'dygtigt spillet'. Men teater kan mere! Det skal sidde i kroppen bagefter, slutter Henrik Vestergaard.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278