Anne Eltard vil udforde og udforske. Og hun blander lystigt alt fra folkemusik, polka og visesang, til folkpunk, swing, rock, syre, ambient, reggae og ska
En af de vildeste kulturelle oplevelser, folkemusikeren og violinisten Anne Eltard har haft, var den dag, hun med fiolen under armen gik op ad trappen til det Kongelige Teater for at spille violin til balletten Den gamle antropolog, der var en parafrase over Sylfiden.
Nogle timer efter befandt hun sig nemlig på et helt andet sted.
- Det var til 'En halv pingvin med sveller'. Jeg tror, det var i Turbinehallerne, jeg var hyret til at spille. Det var pissekoldt og totalt undergrund.
Alt i alt en dag, som havde budt på absolut finkultur i Det Kongelige, og absolut subkultur til sidst. På blot tre timer, griner Anne Eltard, 46, og smækker fødderne skamløst op på bordet i Folkets Hus 1. sal midt i Nørrebro-bydelen i København.
Et sted, hun i øvrigt elsker. Selv om der også her var 'pissekoldt' på grund af manglende varmeapperater i det i 1970`erne slumstormede hus.
Men nu er der varme på. Og snakken går om kultur og kulturens kraft.
Mix it
Hun puster udmattet, når hun skal remse alle de bands op, hun har været med i gennem tiden. Og er med i.
For det dækker næsten over ligeså mange musikgenrer, der er blandet ind i hinanden; folkemusik, polka, vise, folkpunk, swing.
Den flittige musiker er aktiv med fiol og sang i mindst syv grupper, Ooh Sticky, Swing D'or, Zanzibar, Visekompagniet, Sømanden, Familie Orkestret, 14 Red Ladies og Polkageist .
Sidstnævnte gruppe består af fire meget erfarne medlemmer: Øyvind Ougaard på harmonika, Michael Friis på bas, Klaus Menzer på trommer. Og altså Anne Eltard selv på violin. Musikken er en slags power-polka med inspiration fra salsa, calypso, funk, rock, balkanmusik og så videre.
Og blandt komponisterne findes navne som H.C.Lumbye, Jimi Hendrix og Duke Ellington!
- Jeg elsker at give folk et kulturchok, siger Anne Eltard og blæser pandehåret til side og kigger ud over den skramlede sal i Folkets Hus på Nørrebro, hvor hun selv i 1970`erne øvede sig på sin violin sammen med mange andre engagerede folkemusikere. Når hun ikke lige deltog i protesterne mod rydningen af børnehaven i Todesgade et stenkast derfra.
- Det er kedeligt kun at bekræfte sig selv og andre. Jeg vil hellere nå dem, der vil overraskes.
Hvad sker når man blander stilarter musikalsk?
- Hvis ikke, man blander stilarter, er det ikke sjovt for mig. Jeg går ikke efter det sikre. Så skulle jeg nok have valgt et andet musikliv.
Jamen, hvad er det fede ved at spille musik, ingen har hørt før?
- Tja, Hvis de har hørt os spille, er det vel ikke nyt for dem mere. Men musik er jo en livvsnødvendighed, Jeg vil udforde og udforske, siger Anne Eltard, hvis kolleger i bandet Swing D'or lagde bund til støttesinglen for Ungeren. Bandet er i øvrigt en forholdsmæssig ny konstellation, som blander klassisk sigøjnerswing a la Django Reinhardt med et bredt spekter af orkestermusikernes varierede repertoire.
- Jeg vil gøre meget for at undgå at sidde og se tilbage på et år, hvor jeg ikke har flyttet mig. Der skal ske noget hele tiden, tilføjer hun.
Planer
Hvad er dine planer nu?
- Jeg har altid opfattet mig selv som sideman, som vi siger i branchen. Altså backet folk på scenen. Men efter singlen 'Ungdomshuset bli`r' vil jeg gerne lave noget mere selv. Måske en cd.
- Jeg snakkede med folk under Ungdomshus-single-projektet om at fjerne mit eget navn fra coveret. Min baggrund gør, at jeg mest handler i fællesskaber, uden at man skal promovere den enkelte.
- Men nu kom mit navn alligevel på, griner violinisten beskedent.
www.eltard.dk
www.kunstnereforungdomshuset.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278