En stille film om krisen i kærligheden, jalousien, hadet, fremmedgørelsen og flugten. Stine Stengade og Mads Mikkelsen bærer filmen ¤¤Prag¤¤ igennem
af Anders Fenger
Kærligheden er en kolossal overdrivelse af forskellen mellom et menneske og alle andre, sagde George Bernard Shaw en gang, mens Madame de Sta‘l mente, at 'kærligheden er delt egoisme.' Eller en fanklub med bare to medlemme, kunne man retteligt tilføje.
Temaet slidt kærlighed mellem to skæbner er instruktøren Ole Christian Madsen omdrejningspunkt i den nye danske film Prag med Mads Mikkelsen og Stine Stengade i hovedrollerne. Instruktøren, der har filmene 'En Kærlighedshistorie' og 'Nordkraft' bag sig, har lavet en stille film om krisen i kærligheden, jalousi, fremmedgørelse, had og flugt.
Da Christoffers (Mads Mikkelsen) far dør, tager han med sin kone (Stine Stengade) til Prag i Tjekiet for at hente den afdøde hjem. Christoffer og Majas ægteskab er ved at falde fra hinanden som et råddent kolonihavehus.
Gnister
I en tour de force af en skuespilspræstation får de to skabt gnister, tårer, varme og kulde på lærredet. Mads Mikkelsen formår for eksempel på imponerende vis at udtrykke følelser og tanker med blot et vræng med mundvigen!
'Jeg kan ikke se billedet af dig. Du er forsvundet', siger Stine Stengade på et tidspunkt.
Instruktøren Ole Christian Madsen viser os det virkelighedsnærte drama. Uden omsvøb.
Den borgerlige opfattelse af romantisk kærlighed indebærer nemlig et gigantisk hop udenom alle vanskeligheder, som opstår i et kærlighedsforhold. Man tager tilflugt i dagdrømme og fantasi.
I andre film behandles problemerne i kærligheden ofte isoleret uden sammenhæng mellem arbejde, samfund, normer og bevidsthed.
Prag viser os, at konflikt er en uundgåelig del af enhver udvikling i et kærlighedsforhold mellem to uafhængige og forskellige personer. Konfrontation, uenighed og konflikt en vigtig og nødvendig del.
Prag er et lysende eksempel på, at to mennesker aldrig kan møde hinanden på alle planer. At man ikke skal holde den anden og sig selv i fastlåste roller.
Fremmede
Christoffer og Maja er blevet fremmedgjorte overfor hinanden. Det er altså ikke kun i samfundet, på dets arbejdspladser og i medierne, at fremmedgørelsen er slået igennem. Det er den også i forholdet mellem mand og kvinde.
Netop dette er nøglen til at forstå problemerne i kærligheden. Her kunne Ole Christian Madsen have gravet et spadestik dybere. Vi får ikke hele parrets baggrund med.
For, hvad gør stress, medierne, reklame...ja...kapitalismen for at knuse den ægte kærlighed mellem mennesker? Det kan der laves 10.000 film om. Og så bliver det vedkommende og befriende.
Prag. Med Mads Mikkelsen og Stine Stengade. Instruktion: Ole Christian Madsen. Premiere i dag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278