Keramik med fin balance mellem ro og bevægelse, lethed og tyngde og den skarpt tegnede form. De pulserende, organiske skulpturer slipper formen løs fra geometriens stramhed
af Finn Hermann
Når det drejer sig om keramik, og ikke om glaseret skulptur eller maleri af ler, er det kunstnerens udfordring at fastholde forbindelsen til brugskunst og samtidig skabe værker, der kan opleves på samme måde som 'rigtige' malerier og 'rigtige' skulpturer.
Den udfordring har fire keramikere taget op med et fint resultat.
Turi Heisselberg Petersens vaser med titler som 'Balustre-vase' eller 'Kegle-vase' har forbindelser tilbage til klassisk kunst og arkitektur.
De fremtræder på én gang som individer og som en samlet opstilling, placeret således i forhold til hinanden, at mellemrummene mellem dem bliver til negativformer, der binder helheden sammen.
De geometriske grundformer - kegler, kugler, cylindre... - fremtræder klart i nogle af dem, mens kunstneren i andre pakker geometrien ind i en mere blød og organisk form.
De fascinerer ved de fine proportioner, balancen mellem ro og bevægelse, lethed og tyngde og den skarpt tegnede form.
På ydersiden af vaserne er glasuren ru, mørk og mat, grå-brunlig, suger alt lys til sig, både fascinerer og holder beskueren på afstand.
Indersiden er derimod glat, beskueren fornemmer noget varmere, et mere organisk liv i vasens dyb.
Dynamisk spil
Michael Geertsens dynamiske vægrelieffer tager også udgangspunkt i geometriske 'brugskunst'-former, stubbe, kegleformer ('bægre') og cirkelslag ('tallerkner'), som vokser ind i og ud af hinanden i et dynamisk spil.
De forplanter deres energi som diagonale bevægelseslinier til hele rummet.
Lone Skov Madsens cirkulære fade forbinder sig formmæsssigt med Turi Heisselberg Petersens og Michael Geertsens geometriske figurer.
Men overfladen er som modelleret i størknet lava, dækket af en glasur, der forstærker fornemmelsen af udtørret natur.
I sine pulserende, organiske skulpturer slipper hun formen løs fra geometriens stramhed.
Titler som 'Fodnote' (figuren ligner en elefantfod), 'Lille spøgelse' 'Blå Flod 2' understreger forbindelsen til Jorns abstrakt fabulerende ekspressionisme.
Let tone
Steen Ipsens 'finger'besatte krukker associerer til søanemoner. 'Fingrene' danser, løfter og bærer krukken. Den lette tone understreges af de glasagtige blanke, snart lyse, snart mørke glasurer.
Udstillingen viser fire kunstnere, der på én gang klæder hinanden og fastholder hver deres individuelle særpræg.
Galleriets beskedne, men velproportionerede rum danner en fin ramme om deres keramiske værker.
Keramik x 4.
Michael Geertsen - Steen Ipsen - Lone Skov Madsen - Turi Heisselberg Petersen.
Galleri Lars Borella, Vesterbrogade 111
København V.
Tirsdag til fredag kl. 13 - 17.30 og lørdag kl 12 - 16. Sidste dag lørdag 24 juni
www.gallerilarsborella.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278