20 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kamp om unges normer

Kamp om unges normer

Tirsdag, 02. maj, 2006, 00:00:00

Du kan ikke længere afspille en dvd eller gå i biografen uden at blive mødt med en propaganda-reklame om, at piratkopiering og fildeling er tyveri

af Sebastian Gjerding / Piratgruppen.org
Der er en stigende tendens til, at stort anlagte reklamekampagner forsøger at overbevise unge mennesker om, at det, de foretager sig på internettet, er forkert. Respekten for ophavsret og andre monopolrettigheder skal genoprettes hos den yngre generation, koste hvad det vil.
Baggrunden for kampagnerne rettet mod børn og unge skal findes i den teknologiske udvikling. Internettet har nemlig grundlæggende ændret forudsætningen for håndhævelse af ophavsretten. De begrænsninger, som tidligere tiders teknologi lagde på både distribution, produktion og reproduktion, har internettet, grundet sin immaterielle karakter og struktur, ændret. Alle, der har en computer med internetadgang, har mulighed for at bryde ophavsretten i stort omfang, og derfor har ophavsretsindustrien med kultur- og softwareindustrien som motorer intensiveret sin klapjagt på almindelige mennesker. Software-, musik- og filmindustrien nøjes ikke længere med at lave lobbyarbejde for lovstramninger og udvikle elektroniske kopispærringer (DRM), men har iværksat større kampagner der skal overbevise børn og unge om det moralsk rigtige i ophavsretten, og dermed sikre sig at reglerne bliver overholdt. Men de normalt tilgængelige medier er ikke nok for ophavsretsindustrien i dens forsøg på at ændre normerne hos unge mennesker. Også uddannelsessystemet skal indtages.
I USA har softwareindustrien længe forsøgt at gøre indtog i skolesystemet og forsøgt at få lærerne til at integrere et moralsk forsvar for de største softwareproducenters intellektuelle ejendomsret i it-undervisningen. Herhjemme ser vi samme tendens med KODA`s såkaldte 'Projekt Skolestart'. I skolestartsprojektet skal professionelle musikere deltage i musikundervisningen og fortælle om livet som musiker. Problemet med kampagnen er, at den er et led i forsøget på at få unge væk fra at piratkopiere ud fra et ensidigt synspunkt om at bevare markedet, som det er. Derudover vil KODA bruge kampagnen til at forsvare og legitimere sit engagement i Anti-Piratgruppen, hvilket allerede har kostet flere hundrede unge mennesker en ødelagt fremtid på grund af erstatningskrav på op til en million kroner.
For ophavsretsindustrien handler det om at justere unges normer til at overholde ophavsretten, men der er ingen tvivl om, at de er på en stor opgave. Ifølge en ny rapport fra Børnerådet synes 85 procent af børn og unge i 8. klasse, at det er 'okay' at kopiere musik og film, mens 80 procent selv har prøvet at gøre det. Det er godt, at unge er i stand til at danne sig sine egne normer og tør følge, hvad de synes er rigtigt på trods af en forældet ophavsretslovgivning. For mens industrien kun er ude på at forfølge egne interesser, viser de unge os en vej ind i informationsalderen og virkeliggørelsen af de utopiske muligheder, som teknologien har: Adgang for alle til kultur, viden og information.


Piratgruppen.org

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. maj. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur