Elverhøj opført af skuespillere fra Bangladesh - en kommentar til globaliseringen fra Det Kongelige Teater
af Ida Risom og Frans Sørensen
Det Kongelige Teater har, inspireret af erhvervslivets udflagning, outsourcet Elverhøj til Bangladesh.
Onsdag den 1. marts kl. 10.40 ankom fem bangladeshiske skuespillere med fly SK 662 til Københavns Lufthavn. Det er første gang, de nogensinde har været i Danmark. Og det bliver ingen feriekoloni.
Skuespillerne var engageret af instruktør Tue Biering til at opføre nationalklenodiet Elverhøj - det mest spillede stykke i dansk teaterhistorie - i Turbinehallerne.
Det er blevet til en opsætning som ikke er set før på dansk national teater.
Nyheden chokerede offentligheden, men nu viser det sig, at det var en del af konceptet: at sætte fokus på udbytningen af den tredie verdens lønslaver.
Forbrugermentalitet
Scenen i Come on Bangladesh er sat i et hyggeligt stuemiljø med storskærme, sofaer, bænke, puder og frit valg til at sætte sig, hvor det er mest behageligt.
Vi får serveret drinks af forskellig art af vores to værter, Blake og Klokkeblomst. Stykket begynder først, når alle sidder godt og har det hyggeligt.
Det er et forsøg på at fange os i kapitalismens forbrugermentalitet:
'Jeg skal da ha`!'.
Og det virker!
Skyldig
Stykket starter ud med ordforklaring, og med at afdække, at alle tilstedeværende er 'skyldige'. Vi har alle på et eller andet tidspunkt købt fra et firma, der har outsourcet.
Derfor må det også være i orden, at Det Kongelige Teater prøver at outsource
Elverhøj til Bangladesh. Det er for at give forbrugerne et bedre og billigere produkt!... eller i hvert fald billigere.
Klokkeblomst bliver deprimeret over tingenes tilstand. Der kommer flere fakta på bordet. Og hun skrider til handling. Med forsøg på at ruske op i vores dårlige samvittighed, demonstrationer og direkte aktion.
Reklame
Imens fortsætter Blake opvartningen.
Han er en meget sympatisk mand, der vil gå langt for at efterkomme konsumenternes ønsker.
Når vi på storskærmene præsenteres for arbejdsforholdene i Bangladesh og talen falder på nogle af alle de ting, vi ikke vil vide, går Blake i aktion.
Han forsøger med alt, lige fra simpel reklame og popcorn til badminton og smarte biler, at aflede vores opmærksomhed fra virkeligheden. Det er forbrugeren, der er i centrum. Og forbrugeren skal underholdes!
Produktet har en stor grad af publikums involvering og overraskelser. En klar opfordring herfra til at blive en del af det. Just do it!
Det er lykkedes for instruktøren at komme med et godt og vigtigt indlæg i debatten om globalisering.
Men er det kun et spørgsmål om den politiske forbruger?
Come on, Bangladesh, just do it!. Iscenesættelse: Tue Biering. Scenografi og kostumedesign: Nicolaj Spangaa. Medvirkende: Thomas Corneliussen, Henrik Jandorf, Ellen Nyman, Shamima Shawket, Shahnazzarin Sattar, Mohammed Abdul Wadud Shatabdi, Abul Kalam Azad, Tomiz Din Mohammed Akbar Reja. Det Kongelige Teater, Turbinehallerne. Vises fremt til 13. maj 2006
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278