19 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Splitterragende normale biroller

Splitterragende normale biroller

Tirsdag, 14. marts, 2006, 00:00:00

To Hamlet-klovne i absurd og vildt morsomt teater, som handler om at lade stå til og acceptere en birolle. Eller have mod og tro på, at det nytter at have sit eget projekt

af John Bruun
De er normale og lidt tunge i det. Der er blevet sendt bud fra nogen, der er mere end dem selv. Selvfølgelig kommer de.
På Helsingør Station venter de på at blive brikker i nogle magthaveres spil.
Det er Rosenkrantz, Nikolaj Lie Kaas, og Gyldenstjerne, Nicolas Bro, på vej til at dø en uglorværdig død. De evige biroller fra Hamlets stykker er blevet hidkaldt for at hjælpe med at finde ud af, hvad der er galt med ham Hamlet, som lider af et afvigende humør. Nu venter de på at blive hentet og sat i sving.

Sats på tilfældet
I baggrunden en DSB-kiosk, der sælger skrabelodder og pornoblade til værdigt trængende.
- Jeg duer kun til support, siger Rosenkrantz eller er det Gyldenstjerne? Det er så ligegyldigt, så de også ofte selv glemmer, hvem der er hvem.
Det er absurd teater - løsrevet fra tid og sted og almindelig logik - og alligevel siger det meget om os selv. Om at ville lade stå til og acceptere en birolle eller have mod, stædighed og tro på, at det nytter at have sit eget projekt og en etik, man vil kæmpe for.

Seværdig charme
For Shakespeares biroller ender det fatalt.
Men det er kanon-morsomt teater. Nikolaj og Nicolas kan se så henrivende naive, ubeslutsomme, skiftevis dumme og kvikke ud, at det ordrige spil bliver medrivende, seværdigt og charmerende.

Vi er medløbere
'Vi er et land i krig - vi er et land med Europas hårdeste indvandrerpolitik - hvordan er det kommet dertil, når vi samtidig ser os selv som humanisternes fortrop(!) har vi været medløbere eller glemt at tage stilling til vores lederes projekt', skriver teaterdirektør Jon Stephensen i introduktionen til stykket.
Han mener, at stykket kan ses som et billede på alle danskere, der accepterer tingenes tilstand og et politisk projekt, hvor den yderste højrefløj sætter dagsordenen.
Se selv efter om han har ret. Du risikerer god underholdning med tryk på holdning og sidegevinsten er måske en øget lyst til at indtage en (bi)-rolle i kampen for et mere værdigt dansk fællesskab.

Rosenkrantz og Gyldenstjerne er døde af Tom Stoppard. Iscenesættelse: Emmet Feigenberg. Scenografi: Steffen Aarfing og Marie i Dali. Medvirkende: Nicolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Ken Vedsegaard, Claus Ryskjær, Niels Skousen, Hans Henrik Clemensen, Birgitte Simonsen m.fl. Spiller på Avenue-T indtil 13. maj.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. mar. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur