Siegfried kan anbefales til alle, der er til såvel psykologiske portrætter som politiske forviklinger. Wagners senromantiske musik er raffineret dramatik i sig selv
af Klaus Haase
Det Kongelige Teater (gen)opfører i øjeblikket Nibelungens Ring og er nu nået til tredje del, Siegfried.
Unge Siegfried leder efter sin identitet. Han bor i et ungdomsværelse hos sin stedfar, dværgen Mime. Stedfar har med sleskhed og bagtanker serviceret sin stedsøn med mad og materielle goder. Men ingen kærlighed.
1. akt viser os deres bo: Øverst bor Siegfried. I stueetagen fodrer Mime sin stedsøn op til en kommende krigsmission. I kælderen gemmer Mime sine hemmeligheder.
Atter en sagnverden af kæmper, dværge, guder og mennesker, med stærke hint til nutiden!
Hvad kælderen gemte
Mime presses af stedsønnen til at fortælle om Siegfrieds ophav. I kælderen er et knækket sværd, som stedsønnen lokkes til at smede, mens stedfar brygger giftdrik i køkkenet!
Siegfried skal dræbe dragen Fafner, der vogter ringen, som er kilden til almagt og rigdom. Herefter vil stedfar forgifte stedsønnen. Siegfried er marionet for stedfars imperialistiske magtinteresser. Mimes kælder er tænketanken, hvor djævelske planer udtænkes!
I krig på falske forudsætninger
Egentlig er den unges mission at finde sig selv og lære sin frygt at kende. Mime lusker efter ham sammen med overguden Wotan, der har ofret sin datter Brunhilde for sine magtinteresser!
Siegfried starter som en umoden, rodløs og afstumpet ung mand. Men han er ikke beregnende og begærlig; da han får dræbt dragen og hentet ringen samt hjelmen, der giver almagt, opdager han sin stedfars motiver, dræber ham, og dropper ringen ned i hullet til den døde drage igen. Han vil ikke magtspillet, ikke berige sig. Han vil finde sig selv, sin frygt og kærligheden.
Siegfried bliver voksen
Sidste akt er det mest bevægende: Han befrier Brunhilde fra hendes søvn, og gennem en smuk duet, overvinder han sin umodenhed, hun sin skepsis overfor kærligheden, og de forenes.
Min ledsager var helt ny teatergænger. Alligevel kedede hun sig ikke et øjeblik i de fire timer operaen varede. Wagners senromantiske musik er raffineret dramatik i sig selv; de lange partier føles derfor ikke lange. Schønwandt dirigerer til verdensklasse sit orkester. Sangernes præstationer er suveræne.
Siegfried kan anbefales til alle, der er til såvel psykologiske portrætter såvel som politiske forviklinger.
Richard Wagner: Siegfried 3. del af Nibelungens ring, repremiere.
Dirigent: Michael Schønwandt, iscenesættelse Kasper Bech Holten. Det Kongelige Teater - store scene. 19. januar 1. 6. 26. februar. 28. april, 5. 19. 26 maj.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278