15 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Spansk outsider på Cinemateket

Spansk outsider på Cinemateket

Fredag, 13. januar, 2006, 00:00:00

Pedro Almodóvar kan få sindene i kog, og meningerne om hans film er delte - enten elsker man dem eller også hader man dem. Men uden om ham kommer man ikke

I denne måned viser Cinemateket en række film af den berømte spanske instruktør Pedro Almodóvar.
Pedro Almodóvar kan få sindene i kog, og meningerne om hans film er delte - enten elsker man dem eller også hader man dem. Men uden om ham kommer man ikke.
Sådan beskriver Cinemateket Pedro Almodóvar, som betragtes som en af Europas betydeligste instruktører.
Et væsentlig tema i hans film er, hvad han selv har kaldt 'parforholdets umulighed'.
Almodóvars film er fyldt med tragiske kærlighedsaffærer, og han levner heller ikke den traditionelle familie mange chancer.
Det er kendetegnende ved hans film, at fædre og ægtemænd enten er helt fraværende eller eksisterer som forkrøblede træmænd i udkanten af handlingen.
Kvindernes skuffelse i kærlighed manifesterer sig som bitterhed, depression eller sindssyge.
Over for de ikke-funktionelle familier sætter Almodóvar en række alternative fællesskaber og ikke mindst kvindesolidaritet.

outsideren
Almodóvar voksede op i en traditionel spansk familie i en lille by i den fattige La Mancha-provins. Han gik til undervisning hos munke, sang i kirkekoret og følte sig, som han senere har udtalt, lige så malplaceret i det miljø som en astronaut ved Kong Arthurs hof.
I 1968 kom Almodóvar til Madrid, hvor han tog aktivt del i hovedstadens undergrundsmiljø. Almodóvar blev en nøgleperson i sen-70`ernes madrilenske 'Movida', en eksplosiv kulturbevægelse, som efter Franco-styrets fald tog grundig revanche for årtiers fortrængninger.
Han arbejdede sig ind i filmverdenen som den ultimative outsider, ildeset af spansk films elite.
Almodóvars debutfilm Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón var outreret og skamløst erotisk. Her er alle tænkelige seksuelle observanser repræsenteret, og instruktøren optræder selv i rollen som dommer i en peniskonkurrence.
Mange af Almodóvars landsmænd brød sig ikke om instruktørens blasfemiske behandling af nationalsporten tyrefægtning Kærlighedens matadorer og hans ligefremme og kompromisløse skildring af homoseksuel kærlighed i Begærets lov. Derimod blev den højtgearede Douglas Sirk-inspirerede komedie Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud, der modtog en Oscar for 'bedste fremmedsprogede film', også en stor succes i hjemlandet.
I starten af 1990`erne syntes Almodóvar at befinde sig i en mindre kunstnerisk krise, men så vendte han tilbage med de intense, mesterlige melodramaer, Alt om min mor og Tal til hende, der udløste en række internationale filmpriser.

En særlig genre
På trods af utallige tilbud har Almodóvar aldrig instrueret film i USA. Men han er langt fra forblevet upåvirket af amerikansk film. Han har ofte udnyttet kendte Hollywood-genrer og fusioneret dem med europæisk 'følsomhed'.
Almodóvar har udviklet en særlig genre, der kombinerer komedie og melodrama og i hvilken komiske scener ofte optræder ved siden af dybt tragiske scener. Med sin nyeste film Dårlig dannelse har den uforudsigelige spanske instruktør endnu engang overrasket sit publikum.

Kilde: www.cinemateket.dk
Film af Almodóvar
13.01: Alt om min mor.
15.01: What Have I Done to Deserve This?
Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud.
Kødet skælver.
17.01: Høje hæle.
Kødet skælver.
18.01: Passionernes labyrint.
20.01: Begærets lov.
Kærlighedens matadorer.
21.01: Tal til hende.
Min hemmeligheds blomst.
22.01: Bind mig, elsk mig!
Høje hæle.
25.01: Kika.
26.01: Tal til hende.
27.01: Bind mig, elsk mig!
28.01: Passionernes labyrint.
Kødet skælver.
29.01: Alt om min mor.
Min hemmeligheds blomst.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. jan. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:15

Kultur