Per Fjord er en troubadour i den ægte Cornelis Wreeswijk-tradition, men hans sange kunne godt bruge et bedre underlag
Per Fjord skriver nogle fremragende tekster, som afslører en stor evne til at reflektere over både de små og store ting i livet.
På sin nye cd, 'Tæt på', springer han uden besvær fra en morgenstemnings-sang som 'Brændevin og sang' til en sang om gadebørn i Latinamerika. Han synger om flygtninge i Fremmed fugl', og 'Årets jordbærtid' om dele-børn kryber ind under huden på lytteren. Per Fjord forstår at gøre det hele vedkommende og dybfølt.
Han skriver også melodierne til sine sange, og de rammer tonen i hans digte. Men arrangementerne gør, at en del af numrene på pladen ikke rigtig 'letter'.
Musikken bliver for ofte forudsigelig, for kliche-agtig. Ja, ind imellem får jeg den fornemmelse, at det har jeg hørt mange gange før - mellem suppen, stegen og isen til guldbryllupper og runde fødselsdage. Og det er synd, for Per Fjords engagement er ægte, og han har virkelig noget på hjerte.
Når det er sagt, skal det understreges, at 'Tæt på' svarer til sit navn. Per Fjord kommer tæt på livet på en dejlig varm og vedkommende cd. Men det er først og fremmest teksterne, der bærer projektet hjem.
Hvis Per Fjord havde fundet de rigtige musikere, der turde udfordre hans tekster og melodier meget mere end det sker på denne plade, ville den også rent musikalsk ramme plet.
Per Fjord: Tæt på
Gyps Fulvus, GF 0518
Hjemmeside, bl.a. med smagsprøver fra cd`en: www.perfjord.dk
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278