Farvekopimaskinernes indtog har øget mængden af falske pengesedler, men også virtuelle penge i onlinespil kan kopieres og sælges.
af Michael Rützou
Online-spil, hvor spillere fra hele verden bevæger sig rundt i virtuelle verdener på internettet, slås, handler og interagerer med hinanden, er indenfor de sidste år blevet til en multimilliard-forretning for spilfirmaerne. Også for de mest 'kreative' sjæle blandt spillerne er der penge at tjene.
Man har længe kunnet købe de virtuelle effekter på internettets auktionssider eller på spillenes handelspladser - vel at mærke for rigtige kontanter. I onlinespillet Project Entropia vandt en 22-årig australier sidste år en auktion over en 25 'kvadratkilometer' stor Treasure Island, der blandt andet indeholder et stort slot og resourcerige områder. Det kostede ham 147.000 kroner, men så fik han også retten til at drive minevirksomhed, opkræve skatter, udleje områder til jagt og må sælge ud af de 60 jordlodder, som øen er inddelt i.
Men muligheden for at konvertere virtuelle penge til noget mere brugbart udnyttes i stigende grad af hackere. I online-rollespillet 'Lineage 2' benyttede kinesiske hackere en uovervindelig robotstyret modstander, der automatisk slog de andre spilleres figurer ihjel og frarøvede dem deres spilpenge og våben. Herefter blev 'penge' og 'effekter' solgt på internettet.
Senest har en en gruppe hackere ulovligt skabt store mængder platin i Sonys onlinespil 'Everquest II'. Platin bruges som valuta i spillet, og da pengemængden steg med 20 procent over en weekend, skabte det en hyperinflation, og falskneriet blev opdaget og stoppet. Flere steder rapporteres der om spillere, der tidligere har tjent flere hundrede tusinde kroner på at sælge falsk valuta på 'Everquest'.
Mobil Disney
Mediemonopolet Disney, der senest (igen) har været i vælten for horrible arbejdsfohold på deres fabrikker i Asien, udvider nu virksomhedsområdet til også at omfatte mobiltjenester. Selvsagt har den nye 'Disney Mobile' i første omgang amerikanske familier og børn som målgruppe. Tjenesten går i luften i 2006.
Uetisk opgave
En tysk soldat skulle i april 2003 udvikle et software-program til den tyske hær. Da han ikke kunne få nogen garanti for, at programmet ikke ville blive benyttet i det amerikansk-ledede angreb på Irak, nægtede han at færdiggøre det og blev degraderet fra major til kaptajn. Han så angrebet på Irak som en overtrædelse af international lovgivning, og tysk lovgivning tillader i vidt omfang soldater at nægte opgaver, de finder uetiske. En tysk domstol har nu dømt til fordel for soldaten, der også har fået sin majortitel tilbage.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278