¤¤Crash¤¤ er en provokerende amerikansk film om, hvordan der kan vendes op og ned på vores fordomme og holdninger
af Niels Ole Nielsen
Manuskriptforfatteren Paul Haggis, der blandt andet har skrevet manuskriptet til Clint Eastwoods Million Dollar Baby, får med Crash debut som spillefilmsinstruktør, en lovende debut.
Crash er et storbydrama, der foregår i Los Angeles - en by der om nogen har en broget etnisk sammensætning, og hvor racismen virkelig har grobund. Og hovedtemaet i filmen er da også fordomme og holdninger til racisme, hvor en broget skare af mennesker af forskellig etnisk herkomst i løbet af godt to døgn må revurdere deres forhold til race, fordomme og skyld i forsøget på at nå ind til kernen af den menneskelighed og næstekærlighed, de alle har til fælles.
Broget persongalleri
Et trafikuheld kæder en række historier sammen, hvor vi følger mennesker, som har deres at slås med. Det er en sort kriminalbetjent (Don Cheadle) med en mor på stoffer og en bror (Larentz Tate), der begår sig i det kriminelle miljø.
En ambitiøs statsadvokat (Brendan Fraser) og hans neurotiske kone (Sandra Bullock), som er angst for fremmede, men også angst for at kede sig ihjel. Så er der den racistisk politibetjent (Matt Dillon), som plejer sin dødeligt syge far, og som kun har hån til overs for sin idealistiske partner (Ryan Philippe).
Vi møder også en sort succesfuld tv-instruktør (Terrence Howard), der kæmper med en racistisk filmindustri, sin egen skam over at være underlagt de hvides herredømme og en stolt kone (Thandie Newton), som ikke vil finde sig i at blive chikaneret af hvide racister.
En iransk immigrant (Shaun Toub) anskaffer sig en pistol i et forgæves forsøg på at beskytte sig selv og sin kiosk, og endelig en mexicansk låsesmed (Michael Pena) og hans familie, der frygter kuglerne, som flyver frit omkring i nabolaget, hvor de bor.
Alle disse personer kommer ud for ekstreme hændelser, som giver dem et nyt syn på mangt og meget.
Velmenende historie
Haggis har en god historie at fortælle, om end den er nok så utrolig og på visse steder måske grænsende til det naive. Nok kan visse hændelser rykke ved fordomme, især når en selv er involveret i dem, men der skal meget til at rykke fastgroede holdninger op med rode.
På trods af disse indvendinger kan man ikke fratage filmen at have en velmenende og rigtig holdning, som ikke er til at stå for.
Crash udmærker sig også ved at være velspillet, hvilket skyldes en god rollebesætning af kendte og talentfulde skuespillere.
Crash. Instruktion: Paul Haggis. Manuskript: Paul Haggis og Bobby Moresco. Premiere i dag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278