De fleste af Raymond Carvers noveller fortæller om White Trash, USA’s hvide underklasse, . Det er korte, barberede historier, der sidder lige i skabet.
boganmeldelse af Mikael Strandbech
Den amerikanske forfatter Raymond Carver (1938-1988) bliver ofte sammenlignet med Ernest Hemmingway. Det skyldes især stilen.
Korte, barberede historier med en understrøm af uforløste spændinger, som flyder under ordene uden at de – ordene – fortæller direkte, hvad der er spil. Man genfinder stilen hos eksempelvis danske Helle Helle og norske Kjell Askildsen.
Miljøerne i Raymond Carvers noveller foregår ofte i ”White Trash”-land – det vil sige i den underste middelklasse i USA, hvor druk og ligegyldighed er dagligdagens passagerer.
Men det mørke, og den tilsyneladende følelseløshed, som man møder i Carvers tekster, synes alti, at rumme noget andet og mere.
Novellen ”Så meget vand så tæt på” handler om manden der har været på fisketur med sine venner. I starten af fisketuren og ude i vildmarken har de fundet en død kvinde. I stedet for at afbryde fisketuren og melde fundet til myndighederne fortsætter de fiskeriet med den døde kvinde liggende nogle hundrede meter længere oppe af floden.
Mændene forstår ikke den bestyrtelse, de bliver mødt med af pressen og konerne, da de kommer tilbage fra vildmarken og melder fundet, for kvinden var jo død.
Den sidste af de 34 noveller, som er samlet i denne udgivelse og som alle tidligere er udkommet på dansk, handler om Raymond Carvers forbillede Lev Tjekhov.
Tjekhov er døende med tuberkulose, og han og hans kone opholder sig på kurstedet Badenweiler nær Basel. En urutineret tjener og en korkprop får overraskende roller i en både humoristisk og nænsom fortælling.
Raymond Carver: Her hvor jeg ringer fra – 34 Noveller: Oversat af Johannes Riis. 440 sider, 299 kroner. Gyldendal.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278