Der er masser af bløde former og glimt i øjet hos christianshavneren Lars Helweg, der udstiller på Bastionen + Løven.
billedkunst af Gert Poder
Hist hvor volden slår en bugt ligger Lille Mølle på Løvens Bastion, der går tilbage til 1669.
Inden for har en af de lokale kunstmalere, Lars Helweg, fået lov til »at dække huller på væggene«, som han kalder det, i den elegante restaurant med sin frodige virkelighedsopfattelse.
Lars Helweg er oprindelig arkitekt med afgang fra akademiets Arkitektskole i 1967. Hang arbejdede som arkitekt frem til 1976. Så kom krisen – nul olie, nul arbejde.
Så han gik i gang med sin egen olie, åbnede sin egen malerskole med sig selv som eneste elev – og bestod selvfølgelig med udmærkelse fem år senere.
I mellemtiden var det også blevet til diverse scenografi-opgaver, som Solvognens Det Hvide Slot (1980) og Charter Tour Amora (1982), samt en uddannelse som scenograf på Danmarks Radio med Herre og skygge, Tamilsagen og andre projekter.
Det er desuden blevet til plakater for Zirkus Nemo og Nils Vest Film.
Som overskriften mere end antyder kan Lars Helweg godt lide yperlige kvindelige former. Det kan man forvisse sig om ved at gå en tur på den gamle Christianshavn-café Wilder, hvor hans maleri af en nøgen svensk skuespillerinde, Anita Ekberg, omgivet af tomme flasker, er blevet værtshusets logo.
For det må godt være lidt skævt og morsomt, og både ligne noget, der ligner noget, og så alligevel være noget helt andet – vist nok.
Det vrimler med små øjendrillere, for hvad skal man tænke om et maleri af en stol, eller af en smuk, rødhåret brevlæser, der udstråler så meget erotik, at hun behørigt er forsynet med Fødevarestyrelsens officielle Kødkontrolmærke.
Om det så er maleriernes rammer, så fortæller de deres egne historier, og selvfølgelig er de to portrætter af Lucy og Mary sat op på en baggrund af emballage til tunfisk.
Det er en billedverden, der veksler mellem det drilske og det drømmende, mellem det klassiske og det konkrete, enkle hverdagsscener ugenert sat overfor malerhistoriens store genrebilleder.
Nævnes skal også Lars Helwegs noget specille forhold til spejlbilleder, for i hans regi må det godt lyve. Også et lille billede med to tunfisk, spækket med citroner, tiltrækker sig opmærksomhed. Er det ikke et koptisk kors dér i bunden, og det øverste højre ornament ligner da en dræbersnegl.
Selv går Lars Helweg rundt og fløjter en svensk hoppepolka, eller nynner til den franske visekunstner Charles Trenet, når han ikke flygter fra vor kolde vintre til varmere himmelstrøg langt væk i Afrika eller Caribien.
Det er måske derfra varmen kommer i Lars Helwegs malerier – det uundværlige og næsten usynlige glimt i øjet, for dybest set har manden jo ret i, at livet er fyldt med frodige former. Det gælder bare om at få øje på dem.
Lars Helweg, Bastionen + Løven, Christianshavns Voldgade 50.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278