08 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Når politik styrer kunsten

Når politik styrer kunsten

Torsdag, 14. april, 2011, 10:23:38

»Jud Süss – I Ondskabens tjeneste« er historien om hvad der sker, når en totalitær magtelite politiserer kulturen og sætter sig på kunsten.

Den moderat succesfulde østrigskfødte skuespiller Ferdinand Marian bliver tilbudt hovedrollen i den store nazi-produktion Jud Süss. Det er hans livs chance. Alligevel tøver han, primært fordi hans kone Anna er imod.
fra filmen

filmanmeldelse af Jørgen Melskens

Da nazisterne havde magten i Tyskland, var Joseph Goeb­bels minister for »Folke­oplysning og propaganda«. Især propagandaen var han meget optaget af.

Han vidste, hvordan folket kunne påvirkes, men han vidste også, at man skulle gå forsigtig til værks. Ellers ville folket vende sig imod propagandaen. Så var de skønne kræfter og pengene spildt.

I Ondskabens tjeneste følger hvordan filmen Jud Süss, som blev set af over 20 millioner mennesker i Europa, bliver til og hvordan dens hovedperson oplever storhed og fald.

hans livs chance

Berlin 1939, den moderat succesfulde østrigsk-fødte skue­spiller Ferdinand Marian bliver tilbudt hovedrollen i den store nazi-produktion Jud Süss af Joseph Goebbels.

Det er Ferdinand Marians livs chance. Alligevel tøver han, primært fordi hans kone Anna er imod, men han er også bange for at blive opfattet som jøde.

Goebbels får tilsidst overtalt Ferdinand Marian, for som han siger i filmen: »Her i Tyskland spiller ikke-jøder jødiske roller, mens Hollywood lader jøderne spille nazister«.

Marian forsøger at overbevise sig selv og sin kone om, at han kan give sin onde rolle et strejf af medmenneskelighed. Det giver bagslag, da filmskaberne viser hans karakter som endnu mere suspekt overfor publikum.

Marians involvering er nøje planlagt propaganda, og den vil påvirke hans liv på en måde, som han aldrig havde drømt om. Lige så snart optagelserne starter, begynder Marians privatliv at falde fra hinanden. Ægtefællerne glider væk fra hinanden.

Også de nærmeste omgivelser bliver trukket ind i det, der er i færd med at ske.  Marian har givet husly til sin gode ven Adolf Wilhelm Deutcher -– en jødisk skue­spiller. Der bliver sladret. Snart er Deutcher arresteret og deporteret til en koncentrationslejr.

nazismens ondskab

Både i Tyskland og internationalt bliver filmen Jud Süss en kæmpe publikumssucces, blandt andet på filmfestivalen i Venedig i 1942.

Men den nye nazi-superstjerne er smertefuldt bevidst om de politiske og sociale konsekvenser af filmen, ligesom kimen i nazismens ondsindede natur står ham klart. Det ender da også grueligt galt.

Oskar Roehler har instrueret en storslået og meget fængslende film, der var nomineret til den højeste udmærkelse, Guldbjørnen, på Berlinalen.

De senere år har en hel del tyske film gjort op med nazi­tiden. I Ondskabens Tjeneste er ikke en film for meget, og filmen kan opfattes som en advarsel om, at politikere skal holde sig langt væk fra kunsten og ikke blande sig i dens indhold.

Jud Süss – I ondskabens tjeneste. Instruktion: Oscar Roehler. 114 minutter. Grand Teatret i København og Øst for Paradis i Århus.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. apr. 2011 - 10:23   03. sep. 2012 - 10:50

Film