»The Messenger« er en hjemvendt fra krig-historie, som handler om alt det, der er åbenlyst, men som alligevel gang på gang kommer som en overraskelse.
filmanmeldelse Af Stine Bødker Nielsen
Folk ved godt, at landet er i krig. Alligevel bliver de overraskede, når nogen dør.
Sådan beskrives amerikanerne i The Messenger. For det er åbenbart først, når døden melder sig, at meningsløsheden ved krig åbenbares.
Soldaten Will Montgomery har et par måneder tilbage af sin tjeneste. Han er blevet såret i kamp, så nu får han opgaven at viderebringe budskabet til de nærmeste pårørende, når nogen dør.
Tjansen som dødens budbringer er dog ikke helt nem, når man samtidig behandler sine egne gruopvækkende traumer. Og til at hjælpe sig har han en mere eller mindre psykopatisk macho-sergent.
De ømme øjeblikke
Finten ved at være messenger er, at man skal holde sig på kølig afstand af de sørgende – holde sig til manuskriptet og ingen fysisk kontakt.
Det lykkes selvfølgelig ikke for den kære Will, der bliver draget af den ordinære enke Mrs. Pitterson. Det er mellem de to, at man skal finde filmens fine og ømme øjeblikke – på den »vi vil, men vi kan ikke«-agtige måde.
Woody Harrelson spiller machomanden Tony, som egentlig er en hel del mere ynkelig, end han er sej. Hans udvikling forløber nogenlunde over skalaen fra hård skal over alkoholiseret sut til flæbende lille dreng.
Med andre ord er karakterernes forløb ganske forudsigelige men udmærket spillet af hovedrolleindehaverne.
Rekruttering i indkøbscentret
The Messenger tager intelligent stilling til det at vende hjem fra krig, og det at mange andre ikke gør. Blandt andet med en scene, hvor den fortvivlede enke skælder ud på hærens udsendte, der rekrutterer unge mænd midt i et indkøbscenter.
Mennesker er ikke de samme, når først de har set og følt krigens rædsler, og for tusindvis er det at blive udsendt lig med døden. Det kan virke åbenlyst, men mennesker har nytte af at blive mindet om det. Det kan denne film.
The Messenger. Instruktør: Oren Moverman. Cinemateket, Gothersgade, København til 16. januar.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278