07 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Poetisk kvindefilm fra præstestyrets fjende

Poetisk kvindefilm fra præstestyrets fjende

Torsdag, 12. august, 2010, 10:37:56

Politik og kunst mødes i bevægende forening i fotokunstneren Shirin Neshats første spillefilm om 1950’ernes kvindelige nulpunkt i Iran.

Poetisk kvindefilm fra præstestyrets fjende
Øst for Paradis Filmdistribution
Shirin Nesrats brug af magisk realisme udvisker ofte forskellen mellem fantasi og virkelighed, liv og død.

af Stine Bødker Nielsen

Året er 1953. USA laver et britisk støttet kup mod Irans første og eneste demokratisk valgte premierminister og genindsætter shahen.

Det er disse voldsomme begivenheder, der danner rammen om handlingen i Shirin Neshats feministiske fim, Kvinder uden mænd. Og der hersker ingen tvivl om, at filmen desuden er en syrlig kommentar til nutidens kønsroller i landet.

Kvinder uden mænd er historien om fire kvinders skæbne, der flettes sammen på gådefuld og ganske poe­tisk vis. Filmens hovedperson, Munis, er en oprørsk sjæl med politisk engagement.

Hun følger intenst de politiske begivenheder i radioen, mens hun kues af sin bror, som vil have hende gift, så hun kan »få et liv«. Derudover skildrer filmen en dydig religiøs kvinde, en prostitueret og en hustru, som får nok af sin mand.

Magisk feminisme
Kvindernes udvikling er alle et resultat af mændenes undertrykkende og misbrugende adfærd.

Men overgangen fra skrøbelighed til handlekraft sker for eksempel, når Munis slutter sig til kommunisterne, som kører en hemmelig presse og advarer mod det forestående kup.

 Det bliver et mål for kvinderne at finde en udvej, et fristed og trøst. Og i en virkelighedsfjern oase finder de det hos hinanden.

Filmen er baseret på Shahrnush Parsipurs roman af samme navn. Den benytter sig af magisk realisme, og det kan derfor være lidt af et mysterium, hvad der er op og ned, virkeligt og uvirkeligt, liv og død.

Æstetisk overlegenhed
Filmen taler i metaforer og bruger en fortællemodel, vi ikke er vant til i Vesten. Det kan virke forvirrende og en anelse kryptisk, men det gør også filmen meget interessant og smuk at følge med i.

Det skinner tydeligt igennem, at en fotokunstner står bag det visuelle udtryk, for historien er fortalt med æstetisk overlegenhed.

Derudover er det filmens styrke, at den er præget af et provokerende mod. Et mod til at fortælle om kvindelig afmagt, fællesskab, styrke og om diskrimination blandt en befolknings kvinder, der sjældent kommer til orde.

Kvinder uden mænd. Instruktør: Shirin Neshat, Shoja Azari. Tyskland, Øtrig, Frankrig, 99 minutter. Premiere i dag.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


12. aug. 2010 - 10:37   03. sep. 2012 - 10:50

Film