Vor tids kommunistiske bevægelse skal bruge de digitale medier på samme måde, som Lenin brugte avisen for 90 år siden, mener skaberne af Arbejderens nye hjemmeside.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/ny_hjemmeside.jpg)
Arbejderen kommer ikke til at stå tilbage for andre dagblade, når det kommer til at bruge de nye digitale medier.
Så når Arbejderen lancerer sin nye hjemmeside i dag, er det et kæmpe løft i kampen for at udbrede det røde dagblad.
Det mener de to folk bag det grafiske kooperativ Rabotnik, der har udformet og bygget en helt ny udgave af arbejderen.dk, Rune Bødker og Frants Timmermann.
– Det væsentlige har været at lave et tidssvarende nyhedssted, der tager udgangspunkt i og er loyal over for avisen. Det nye design ligger meget tæt til den trykte avis, og så har det været centralt for os at flytte kamppladsen fremad og opgradere den måde, vi kommunikerer på, fortæller Rune Bødker.
Fremtidens bevægelse
– Det handler om, at vi er fremtidens bevægelse, og så nytter det ikke, at vi bruger forældede kampformer, fortsætter han.
Arbejderen udgives af Kommunistisk Parti og Rune Bødker understreger, at den kommunistiske bevægelse altid har været på forkant med den teknologiske udvikling når det gælder at udbrede sit budskab.
– Lenin brugte i sin tid datidens mest moderne medie, avisen. Vor tids digitale medie er den helt naturlige kampform, og det skal vi benytte os af.
– Den helt store fordel er, at folk med den nye hjemmeside og den tilhørende Facebook-side kommer meget nærmere til Arbejderen som medie, siger Rune Bødker.
Mere overskuelig
Avisens hjemmeside rummer ud over dagens artikler også et stort historisk arkiv. Derfor har det været et mål for Rabotnik at lette læsernes arbejde med at finde det stof, de leder efter og at opdele det på en måde, der giver mening.
– Der vil være forslag til andre artikler, der relaterer sig til den, du kommer fra. Der er mulighed for at benytte fakta-bokse, og endelig er der en sammenkædning med den nye Facebook-profil, som er en del af det digitale samspil med den trykte avis, forklarer Rune Bødker om den nye hjemmeside.
Han forventer sig ikke mindst meget af Arbejderens nye Facebook-gruppe, der rummer mange nye muligheder.
– Med Facebook får man mulighed for at kommunikere begge veje, og ikke mindst at komme meget bredere ud. Folk bruger mere tid på Facebook end de gør på Google.
De to grafikere understreger vigtigheden af et naturligt samspil mellem indhold og form, både for Arbejderen som trykt avis, og for den nye hjemmeside.
– De digitale medier er gode til korte artikler og til at danne overblik, mens fordybelse er svær på en skærm. Det taler for at abonnere på den trykte avis, hvis man skal skabe sig et overblik over mere komplekse sammenhænge, forklarer de to Rabotnik-grafikere.
En enorm database
Rent teknisk har lanceringen af den nye hjemmeside været en kæmpe udfordring for det unge grafiske kooperativ.
– Den store opgave har været dels at genskabe avisens struktur, dels at overføre otte års artikler fra den gamle til den nye hjemmeside.
– Det ville tage flere år at overføre de 52.000 artikler manuelt, så der har været en masse ting, der skulle gå op i en højere enhed, forklarer Frants Timmermann.
Hans kollega understreger, at hjemmesiden som den ligger nu, ikke er færdig i sin form. Det er en dynamisk proces.
– Den vil ændre sig i forhold til, hvordan folk synes den er at bruge og hvad de kunne tænke sig, så det må vise sig over tid, slutter Rune Bødker fra Rabotnik.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278