Der er både kærlighed til marxismen og et glimt i øjet hos medie-kooperativet Rabotnik, der står bag Arbejderens nye hjemmeside
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/Rabotnik_web.jpg)
"Arbejdere i alle lande, forén eder" er næppe det mest oplagte slogan for et reklamebureau.
Det ser de stort på i mediekooperativet Rabotnik, der siden 1. maj sidste år har holdt til i Ahorngade på Nørrebro.
Senest har Rabotnik gjort sig bemærket med at designe og opbygge Arbejderens nye hjemmeside, fiks og færdig med tilhørende Facebook-gruppe.
Bag den fællesejede grafiske virksomhed står Frants Timmermann, 33 og Rune Bødker, 31, uddannede som mediegrafikere fra Teknisk Skole. Og de er begge overbevist om, at man kan overleve på markedet og samtidig være marxister.
– Den grundlæggende tanke har været at skabe en arbejdsplads uden udbytning, hvor alle medarbejdere har et ejerskab i forhold til produktionen. Det betyder, at der ikke skal tjenes penge på andres arbejdskraft. Vi skaber den værdi, vi lever af, i fællesskab, siger Rune Bødker til Arbejderen.
Det er jo ordentlig marxistisk snak, og Rabotniks grundlæggere vedkender sig gerne de socialistiske rødder.
– Faktisk tror jeg, at det at vi har en marxistisk analyse af tingene, giver os en ret stærk tilgang til at drive en virksomhed på et kapitalistisk marked, uddyber Rune Bødker.
De nærer ingen illusioner om, hvilket system de arbejder i. På den anden side har de det fint med at tjene penge på markedsvilkår.
– Folk er nødt til at vide, at tingene eksisterer. Det er en illusion, at de selv finder frem til guldkornene.
Som medspiller på mediemarkedet ønsker Rabotnik først og fremmest at lave design med holdning.
Kunderne kommer fra alle mulige steder: Virksomheder, fagforeninger, partier, kunstnere, organisationer.
– Vi lever i en verden, der er reguleret af de borgerlige medier. I forhold til at reklamere kan det være svært at komme ud til folk med tankens kraft i en verden styret af aggressiv kommunikation, siger Frants Timmermann.
Rabotniks svar har været at gå den anden vej. At bruge kommunistisk værkstedshumor og revolutionær kunst som forbillede.
– Vi har en stor kærlighed til den revolutionære kunst, men den skal formidles med humor. Vi tror det er vigtigt for at nedbryde distancen, for der er så meget historisk i bagagen som kommunister, mener Rune Bødker.
Hvordan det ser ud i praksis, kan man blandt andet se i Rabotniks design til Kommunistisk Partis »Rød 1. Maj« i Fælledparken.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278