»Perfume Genious« kredser et sted mellem jordbunden folkemusik og melankolsk pop med sine dirrende sange om nuet, forgængeligheden og evigheden.
af Mikael Strandbeck
Sangene er enkle og melodiøse. Underspillede og nærmest skrøbelige. Fremført med et halvfalsk klaver, lavmeldte blæsere, diskrete strygere og kor. Sære drømmebilleder. Et sted mellem jordbunden folkmusic og melankolsk pop.
En sangstemme der insisterer hudløs og sart på sin egenart: You caved out a name for yourself. Look out, look out, look out, there are murders about.
Amerikanske Mike Skinners debutalbum Learning rummer mange af de samme fine kvaliteter, tidligere hørt hos Daniel Johnston, Mark Linuos eller Neil Young.
Historier fortalt med indlevelse fra et følsomt sind: Mary you should write to your brother. Every night until he recover. A letter pressed with fresh flowers og blessed with the higher power.
Dirrende sange om nuet, evigheden og forgængelighed: She will go out in the yard, holding her small daughter in her arms. Mellem sentimentalitet og en metafysisk stræben.
Men også om randeksistenser som Mr. Peterson : He let me smoke weed in his truck, if I could convience him I loved him enough. Eller underlige, mærkværdige syner fremmanes med et tema der er tv-serien Twin Peaks værdig, klaskader af vemodig, syntetiske strygere, et slæbende, næsten modvillig beat og englelydende sangstemmer: No problem.
Perfume Genius: Learning. Matador Records/Playground Music
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278