13 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Når Vildskud går i land

Når Vildskud går i land

Onsdag, 15. august, 2012, 10:54:19

Mød havets Don Juan og hans kære mor – for ikke at tale om Ursula fra bordellet, den tvetydige spåkone, tatovøren i sit kaos og stambodegaens brave selskab.

Mette Marie Hoeg von Essen skaber i »If my life was a fairytale« en visuel koncert med moderne dans og realtime papirklip.
Benita Marcussen

Vildskud teaterfestival

Vildskud, festival for uafhængigt teater byder for niende gang på unikke udpluk fra det uafhængige scenemiljøs dugfriske og dristige påfund.

Det er igen TeaterHUSET, der lægger scene til en stribe mere eller mindre gale forestillinger fra teatrets danske og udenlandske undergrund, i år spundet ind i et vanvittigt, fiktivt sømandsunivers, der får form i en kunstudstilling.

Festivalen byder desuden fortsat på en inspirerende, tværgående forening af teater med koncerter, dans og digtning. I caféprogrammet indgår desuden workshops, debatter og artist talks.

Vildskud begyndte i maj 2003, dengang på initiativ af en gruppe unge teaterfolk. De ville skabe større fokus på bedre udviklingsmuligheder for det uafhængige scenekunstmiljø.

Efterhånden voksede Vildskud til at være et tilbagevendende, løbende indblik i, hvor det sneede og hvad der foregik i den alternative scenekunst.

Derfor er også det etablerede, professionelle teatermiljø i Danmark begyndt at følge med i, hvad Vildskud har at byde på, og de enkelte festivaler har været inspirationskilde for forskellige netværksprojekter, som Quoanga i Århus 2006 og UnderVærket i Odense sidste år.

Frivillig vildskab

En væsentlig årsag til, at Vildskud har kunnet overleve og udvikle sig, er festivalens dybe afhængighed af den frivillige indsats.

Arrangørerne bag planlægning og afvikling er hverken bundet i foreninger, organisationer eller virksomheder. De fungerer i praksis blot som en frivillig arbejdsgruppe uden vedtægter, og som er tilknyttet TeaterHUSET.

Frivillighed betyder også en stor, løbende udskiftning i mandskabet, men frem for at være en hemsko, har det vist sig at give dynamik og samspil mellem kernen af faste arrangører og de nye frivilliges ideer og synsvinkler.

Det åbne fællesskab, frivillighedstanken og den flade, demokratiske struktur er kernen i projektet, uden at kunsten dog forsvinder om bag visionære processer.

Ideen med Vildskud er i stedet at »samle teaterundergrundens aktører og give dem mulighed for at danne netværk og derigennem være en udviklende faktor for det danske teatermiljø«, som det så smukt er formuleret på festivalens hjemmeside, vildskud.dk.

En sømand går i land

I år er hele festivalområdet udsmykket som et vildt sømandsunivers med arbejdstitlen »Når VILDSKUD går i land«. Denne fiktive virkelighed præsenterer sig i rum som »havn«, »Bodega«, »Bordel«, »Spåkonen«, »Lucindas hule« og »Hos Mor«.

Ud over de 20 forestillinger skal mange opgaver løses. Vildskuden skal døbes, teatergrupper og publikum møder hinanden i en udvidet speeddating, og der er banko i Bodegaen med en vanvittig vært, kaffe og kage.

Blandt de mange danske og udenlandske teatertilbud kan nævnes Monsuna feat. Africas »Encounter«: Den cirka 15 mands store kenyanske gruppe er rejst dybt ind i urskoven, hvor mau mau’erne fører frihedskamp mod den britiske kolonimagt.

Switch Group udforsker i »Tarot Fucking«, en seks timers konstant performance, kulturel, etnisk og politisk identitet, mens Mette Marie Hoeg von Essen i »If my life was a fairytale« har skabt en visuel koncert med moderne dans og realtime papirklip.

 

 

Vildskud, TeaterHUSET, Rådhusstræde i København. Til 19. august. Læs mere på vildskud.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. aug. 2012 - 10:54   03. sep. 2012 - 11:07

Teater