19 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Showtime i gastanken

Showtime i gastanken

Onsdag, 25. januar, 2012, 10:52:40

Den svensk-amerikanske jazzsangerinde Caroline Henderson leverer med sin teaterkoncert på Østre Gasværk entertainment på internationalt niveau.

Som mor så datter – forladt af sin mand, alene med to små børn. Men Caroline Henderson træffer en beslutning og stopper den endeløse rundrejse.
Stephen Freiheit

Teaterkoncert

af Gert Poder

De, der drømmer om en intim, oplevelse med den danske jazzsangerinde Caroline Henderson i Østre Gasværk, bliver fælt skuffet.

Jazz, Love &Henderson er hverken intim og kun i gyldne øjeblikke intens Der er intet småt ved denne forestilling.

Dels er den enorme kuppelhal det absolut modsatte af den traditionelt trange øldunstende, tilrøgede jazzklub. Dels sørger showets seks musikere og seks dansere for, at der bliver højt til loftet.

Meget højt, endda.

Jazz, Love & Hendersen er fortællingen om rig, hvid, blond pige, der møder fattig, sort, cool amerikansk trommeslager på Stockholms berømte jazzklub Nalen, og sød musik opstår.

Til hendes særdeles svenske families forfærdelse trodser hun enhver konvention, insisterer på at følge sit hjerte og vupti – Caroline er et faktum.

Men farmand er en rullesten og drager videre. Som tre-årig flytter mor og datter til New York, og væk er barndommens blide år. Den første dag i sit nye hjem bliver Caroline overfaldet og udplyndret af de »rare« negertanter, der skal se efter hende, mens mor leder efter far.

Og fra Dag 1 mærker den svenske mulatpige det amerikanske klassesamfunds hudfarvekløft. Dømt sort af de hvide, og hvid af de sorte – mobbet, ugleset af alle, kort sagt en rædsom opvækst.

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Hun græder som seks-årig over mordet på Martin Luther King, går samme år i demonstration for den sorte befolknings hvide håb, Hubert Horatio Humphrey, Jr., lytter til Angela Davis og The Black Panther Party.

En smuk by i regnen

Altid på farten med sin rastløse mor flakker Caroline rundt. Flygter for livet fra en raceadskilt skole. Så følger et par år i Paris, før rejsen går  tilbage til Sverige,, hvor 10-årige chokoladepiger med kruset hår ikke er hverdagskost.

En dag i firserne ankommer hun med en færge til København, gør karriere 1989 med Marie Bramsen som popsild i Ray Dee Ohh, møder en mand, bliver gravid, får to sønner – og bliver forladt. Samme skæbne som sin mor, men datteren træffer en beslutning:

»Denne by er lige så smuk som alle andre, når det regner«, som hun skriver i programmet. Den evige runddans stopper og hun bliver udvandrer fra Sverige til Danmark.

I dag står den snart 50-årige sangerinde solidt plantet i det danske musikliv med mange store koncerter og roste albums.

Showtime, showtime

Nøgternt, enkelt og med et glimt i øjet fortæller Caroline Henderson på scenen sin livshistorie, afbrudt af sang, dans og musik.

Nerven i Jazz, Love & Henderson er kapel– og klavermester Nikolaj Hess og hans fremragende kapel – bas, trommer og tre blæsere. De spiller swing så det svinger. Her er ingen Kejserens Nye Klæder, men den ægte vare.

Det lyder godt og klæder hendes blanke, lidt flossede vokal, især i de klassiske show-arrangementer. De låner ugenert fra entertainere som Shirley Bassey – kendt fra James Bond-temaerne  – Liza Minelli og Barbra Streisand.

Anført af den sydafrikansk-italienske danser Tizi­a­na Fracchiolla lægger de tre sorte mandlige og tre hvide kvindelige dansere  krop til den kulørte fortælling som fornem ensembledans og i smuk duet og solo. Det hele folder sig ud på smukkeste vis i Christoffer Berdals stramme iscenesættelse.

Repertoiret, som er hentet fra boxsættet The Jazz Collection, er en pose blandede bolsjer – fra egne kompositioner og tekster med Søren Siegumfeldt til svensk folkemusik, Cole Porter, Velvet Underground/Lou Reed, Sonny & Cher og Kasper Winding.

At kalde det en teaterkoncert er dog misvisende. For det første spiller Caroline Henderson, trods en fortid som statist og skuespiller, ikke teater. For det andet er det ikke en koncert –it’s showtime.

Det er et bragende, fejende og svingende sceneshow, stoppet til randen med ørehængende swing-jazz og enkelte gyldne øjeblikke.

I Wild is the Wind viser Caroline Henderson, at hendes stemme uden besvær rummer både rå og bløde fraseringer. Udviklet til deres fulde kapacitet vil den en skønne dag føre hende til jazzhimlens øverste top.

Det er et show, der går lige i hjertekulen, mens fodens stamper taktfast med i jazzens tidløse leg.

Caroline Henderson: Jazz, Love & Henderson. Instruktion: Christoffer Berdal. Østre Gasværk, til 25. februar.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


25. jan. 2012 - 10:52   03. sep. 2012 - 11:07

Teater