Lyden hamrer som stålkugler mod pandebrasken, lyset truer med at brænde hornhinden over mens kroppene uddanser menneskets higen efter total magt.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/11-fubar2-092.jpg)
Danseanmeldelse af Gert Poder
– This is not a performance, this is rock’n’roll, skriger Kasper Ravnhøj som afslutning på sin introduktion af F.U.B.A.R.
Og ja, det er ikke en danseforestilling, men et dansende musikshow, og jo, det rocker fandeme, så øjnene er ved at trille ud af hulerne.
Smadret til fuldstændig ukendelighed er den nærmeste oversættelse af militærudtrykket F.U.B.A.R. – Fucked Up Beyond Any Recoqnition – titlen på danseteatret Mute Comp. Physical Theatres nye stykke.
Forestillingen er nummer to i en trilogi om verdens store kriminelle økonomier. Den første var Knock on Unpainted Wood om handel med sexslaver, anmeldt i Arbejderen den 3. september 2010. Den sidste skal handle om narko.
Musikken sprøjter som maskingeværkugler ud af bandet, Legendary Shack Shakers, fire herlige gutter med rødder i Kentucky og Nashville, Tennesee, og som er blevet kaldt for USA’s røvsparkende svar på Kaizers Orchestra.
messe for ak47
Med den iltædende mundharmonikaspiller og forsanger JD Wilkes i spidsen hamrer, banker, sparker, vrider og bider bandet sig igennem en række eksplosive fortolkninger af blues, bluegrass, country, punk, polka og latin.
Musik og dans forenes i et overflødighedshorn af rå, brændende energi og drager os ind i våbenes verden, fra den skruppelløse våbenhandler til børnesoldatens trøstesløse liv og helt ind til selve våbnets hypnotiske væsen.
F.U.B.AR. sætter på godt og ondt fokus på menneskets fascination af magt. Den fortæller om, hvad der sker inde i os, når vi udvider vore arme – en hyldest til stokken, sværdet, pilen og i sidste ende til den meningsløse død.
Og troede du, at atombomben er verdens farligste masseødelæggelsesvåben, så tro om igen. Næh, du, det er AK 47’eren med sine kun otte bevægelige dele.
Siden 1947 har denne blikstang været blindestok for hele og halve hære af leje- og børnesoldater, og hovedpude for ghettomilitser, for oprørsbevægelser i alle lande, alle forenet i en hyldest til våbenguden Kalashnikov.
fra leg til mord
Mute Comp. har tryk på Physical Theatre. De to dansende koreografer Kasper Ravnhøj og Jacob Stage kaster sammen med Kirstine Ilum og Alexandre Bourdat deres lemmer ind i dansen om guldkalven – våbnet, den sjælløse dræber, der opfylder de inderste drømme om magt for enhver pris.
F.U.B.A.R. er en kulsort, kraftbetonet satire over både den indre og den ydre dræber i os alle, fra drengerøvenes forvredne og perverse robocop-univers og pc-spillenes ufarlige pseudoverden til den alt for virkelige stank af rådne kroppe, efterladt af Kong Kalashnikov og hans væbnere.
Det er ikke nogen køn forestilling. Til gengæld er den et hundrede procent trofast over for sit emne: Vi bruger våben til at slå andre ihjel med, og så længe vi gør det, vil der være nogen der tjener rigtigt meget på det.
F.U.B.A.R., Mute Comp. Physical Theatre. Musik: Legendary Shack Shakers. Dansehallerne, København. Til 4. juni.
F.U.B.A.R. er en kulsort, kraftbetonet satire over både den indre og den ydre dræber i os alle, fra drengerøvenes forvredne og perverse robocop-univers og pc-spillenes ufarlige pseudoverden til den alt for virkelige stank af rådne kroppe, efterladt af Kong Kalashnikov og hans væbnere.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278