19 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Det mørke London

Filmanmeldelse:

Det mørke London

Terence Davies vækker efterkrigstiden til live i "The Deep Blue Sea."

Racehl Weisz i rollen som Hester Collyer, der indleder et forhold med den tidligere RAF-pilot Freddie (Tom Hiddleston).
FOTO: Music Box Films
1 af 1

The Deep Blue Sea er en mørk film, både i tone og tema. De altoverskyggende emner er kærligheden og døden – eller mere præcist: den ulykkelige kærlighed og selvmordet.

Disse temaer placeres i et London, som er badet i en tyk tågelignende røg, og hvor dagene ikke rigtig er lyse men snarere grå. Filmen åbner med en sådan dag, en dag hvor vores hovedperson Hester Collyer (Rachel Weisz) har besluttet sig for at begå selvmord.

Når døden står for døren, er det jo ikke penge, man vil have.

Manden og elskeren

The Deep Blue Sea er baseret på Terence Rattigan’s skuespil af samme navn fra 1952 og skildrer en efterkrigstid, som var præget af lettelse over krigens afslutning, men også af dens katastrofale psykiske og økonomiske følger.

Sidstnævnte er Hester ikke mærket af. Hun er gift med en højtstående dommer, Sir William Collyer (Simon Russell Beale), som hun forlader til fordel for den lidenskabelige Freddie Page (Tom Hiddleston). Når døden står for døren, er det jo ikke penge, man vil have.

Anderledes er det med de psykiske følger. Freddie, Hesters udkårne, var pilot i det britiske luftvåben og har aldrig siden fundet sig til rette i det etablerede samfund, som William repræsenterer.

Hverken William eller Freddie er "skurke". Selvom Williams vrede over Hesters affære resulterer i et løfte om, at hun aldrig vil få sin skilsmisse, så afsløres han langsomt som den, der behandler hende bedst.

Engelsk Tragedie

Men Williams pragmatisme bliver også hans tragedie: På en og samme tid er den, hvad Hester har brug for, og hvad hun forkaster. En af filmens største kvaliteter er netop vores indsigt og sympati med hver af karaktererne. Hesters kærlighed til Freddie er selvdestruktiv, og Freddies afvisning af de etablerede samfundsnormer gør, at han aldrig får et fungerende forhold til Hester.

Temaerne i The Deep Blue Sea er ærligt talt forældede. Men når Davies undgår de filmiske klichéer som temaerne nemt kunne medføre, når skuespillet er, som det er, og når scenografien på så effektiv vis vækker en periode og en sindsstemning til live, må det alligevel tilgives.

19. sep. 2012 - 12:35   21. sep. 2012 - 19:46

Benjamin Nehammer
4

The Deep Blue Sea. Instruktion: Terence Davies. 98 minutter. Premiere i går i Grand og Vester Vov Vov.