40 år efter sin debut som soloartist og 50 år efter, at hun dukkede op på Stockholms visescene med stjerner som Fred Åkerström og Cornelis Vreeswijk, er det svenske musikfænomen Marie Bergman stadig bare så meget i live, at det trodser naturlovene.
Hør hende selv på det seneste album "Den Mänskliga Faktorn", der er en selvfejring af de 40 år som solist. Typisk for Marie Bergman har hun ikke nøjes med at lave en cover version af sine egne, gamle hits. I stedet har hun vredet endnu mere mening og holdning ud af de kendte numre.
Her er "hyldesten" til Janteloven, "Heya' Heya'" fra 1990, "Varje Människa Bär En Historia" fra 1992 og nyere ting som "Tjuren og Plogen" og "En Fri Röst" fra "Det liv du får" (2009) og kønspolitikken får et ordentlig spark med "Ingen Kommer Undan Politiken" fra "Guldkorn" (2000).
Marie Bergmans karriere er en af den slags, der nægter at slutte. Hun har poppet de svenske folkeparker tynde i en menneskealder, vundet tre Melodi Grand Prix'er og udgivet 18 albums, heraf de 12 med eget materiale.
Stemmen er stadig skarp som en ragekniv, teksterne kryber ind under tilhørernes hud, og hendes markante melodier river og flår. Hun synger, skriver og komponerer jazz, pop, blues, folk, visesang, altsammen fremført af en stemme, der henter sin urkraft et sted oppe i Sveriges uendelige skove, hvor midsommeren smiler til skjulte eventyrvæsener og elge.
Danmark har altid spillet en stor rolle i Marie Bergmans liv og karriere. Ingen festival har været for lille til "Kernekraftværket fra Sverige", som Roskilde Rockklub engang døbte hende. Seenst har hun turet i d'Damer & Allan Olsen med Annika Aakjær, Randi Laubek, Maria Timm og Dorthe Gerlach.
Det er livet med dets udfordringer, der er på spil i "Dem Mänskliga Faktorn". Tvivlen, sårbarheden, eftertanken, det politiske oprør, en af de sjældne stemmer, der taler til splittede mennesker i en splittet tid.