Joshua Oppenheimers dokumentar "The Act of Killing" vakte i 2012 opsigt, med sin opsøgning af de mænd, der på højt og lavt plan stod for drabet på ca. én million "kommunistiske sympatisører" i 1965-66 i Indonesien.
Selv om morderne på én og samme tid praler, nægter og truer med nye repressalier, så opsøger Adi dem, høj og lav, og konfronterer dem.
Uden fortrydelse gennemspillede morderne for åbent kamera, hvordan de grusomt slagtede deres ofre. Det kunne de gøre, fordi folkemordet stadig var comme il faut på alle regeringsniveauer. De fik total amnesti i 2001 og mordere, som tiljubledes af USA-medier i 65-66, sidder stadig ved magten.
Nu er fortsættelsen klar. Tilblevet under de største personlige risici. Her er det ofrene, der er på: Eller som instruktøren formulerer det: - "The Look of Silence" er - håber jeg - en poetisk fortælling om den tavshed, der er skabt af terror - en fortælling om nødvendigheden af at bryde denne tavshed, men også om det traume, der skabes, når tavsheden brydes.
I en region i Nordsumatra, ved Slangefloden, var Ramli én af ofrene. Plantagearbejderne, hvis elendige vilkår Oppenheimer afdækkede i "The Globalisation Tapes" i 2001, talte da meget om netop ham. Fordi han var én af dem, hvis forbrydelse var at være fagforeningsaktivist i 1965. Mordet på ham var i al sin bestialitet veldokumenteret. Og derfor frygtede plantagearbejderne også igen at organisere modstand mod sulteløn, arbejde med sprøjtemidler og overgreb fra paramilitære grupper hyret af det belgiske firma.
Hovedpersonen er Adi. Han fødtes af Rohani et par år efter Ramlis død. Han bærer byrden som hendes erstatning for Ramli. Adi møder Joshua og insisterer på at se alle optagelser af mordernes optræden. Vi ser med. Vi ser hans blik. Også da Oppenheimer - i dag uønsket i Indonesien - til sidst filmer Ramlis mordere selv. Og selv om morderne på én og samme tid praler, nægter og truer med nye repressalier, så opsøger Adi dem - høj og lav - og konfronterer dem.
"The Look of Silence" associerer både til de knugende og sigende pauser i mødet mellem Adi og hans families bødler. Men også til, at han opsøger dem i sit erhverv som optiker. Og til de smukke still-billeder fra Sumatras landskab, der ledsager de højspændte dialoger.