Der var fuldstændig stille, da publikum temmelig rystede forlod Betty Nansen-teaterets anneksscene Edison i København forleden.
De havde netop overværet Mammutteateret gæstespille "Catering" om kvindehandel og de menneskeskæbner, der ligger bag den. Egentlig burde stykket være vist på Kvindernes Internationale Kampdag i sidste uge, da problemet med kvindehandel var et hovedtema i demonstrationen i København. Men bedre sent end aldrig. Stykket er ikke underholdning. Det er råt, påtrængende og viser tydeligt de menneskelige konsekvenser af åben markedsøkonomi.
Stykket er bygget op over Liljas historie fra svenske Lukas Moodyssons uforglemmelige film fra 2002, "Lilja 4-ever" om den 16-årige Liljas liv i Estland i det tidligere Sovjetunionen. I 1991 rev Estland sig fri fra Sovjetunionen og markedsøkonomien fik frit spil med store konsekvenser for befolkningen.
Da Liljas mor rejser til USA med sin nye mand, må Lilja stå på egne ben. Liljas fremtidsudsigter er dystre, og når hun ikke stjæler for at overleve, hænger hun ud med den jævnaldrende dreng Volodja og drømmer om et bedre liv. En dag viser drømmen sig i form af Andrej, som hun forelsker sig i. Han beder hende – i Caterings version – om at følge med til Danmark for at begynde et nyt liv.
Ifølge instruktøren af Catering, Maria Kjærgaard-Sunesen, har både privatpersoner og politikere i dag svært ved at forholde sig til det omfattende problem med traficking af prostituerede. Emnet er fyldt med grænsepolitik, personlig frihed, markedsøkonomi, etik og moral.
I Catering er det rystende at overvære Nicolas Bro som afstumpet, tumbet, socialt handicappet sex-galning i rollen som en af Liljas utallige kunder. Nanna Skaarup Voss som Lilja og Joachim Fjelstrup som Andrej er overbevisende.
Men scenografien skal også have et par ord med på vejen. De primitive og skarpe neonlys understreger stykkets kolde, rå tema, mens kulisserne i høj grad fungerer effektivt og enkelt ved hjælp af madrasser.
Et påtrængende og nødvendigt stykke, et kollektivt indspark af Mammutteateret til et af tidens problemer.