I foråret besluttede Movia at fjerne københavnske busreklamer, der opfordrer til, at man ikke køber produkter fra israelske bosættelser. Nu har også det fynske busselskab FynBus meddelt, at man ikke ønsker at køre med en reklame med teksten "Vi køber ikke varer fra israelske bosættelser".
Det er Palæstina Initiativet i Odense, som i flere måneder har arbejdet med en buskampagne i Odense på 10 busser fra FynBus/Tide Bus. Kampagnen er inspireret af Dansk Palæstinensisk Venskabsforenings tilsvarende kampagne i København.
Vi vil ikke have reklamer, der er polemiske, kan virke anstødelige og give anledning til diskussion eller uenighed.
Morten Andersen, FynBus
Ifølge Palæstina Initiativet kommer FynBus ikke med en forklaring på, hvorfor man ikke vil køre med reklamen.
- Annoncens tekst strider ikke mod dansk lovgivning eller presseetiske regler, men vi er klar over at der er kræfter i dette land, som ikke ønsker at Israel kritiseres, hvilket vi har set mange eksempler på, siger talsperson for Palæstina Initiativet, Bent Hansen, til Arbejderen.
- Det er en klar politisk begrænsning af ytringsfriheden. Det er et brud på den ytringsfrihed, vi alle hylder: Israel begår krigsforbrydelser, men vores vores oplysningskampagne bliver udelukket, lyder det fra Bent Hansen.
Kræver en forklaring
Palæstina Initiativet i Odense kræver nu, at FynBus tager sagen op på sit næste bestyrelsesmøde.
- FynBus må offentliggøre sin beslutning og begrunde, hvorfor de nægter at lade deres busser køre med vores reklame mod Israels ulovlige besættelse, mener Bent Hansen.
FynBus' censur kommer efter at det københavnske busselskab Movia i slutningen af april besluttede, at pille en lignende annonce af 35 københavnske bus-linjer.
Formanden for FynBus afviser kritikken og henviser til selskabets retningslinjer.
- Vi vil ikke have reklamer, der er polemiske, kan virke anstødelige og give anledning til diskussion eller uenighed. Vi vil have folk ind i busserne og ikke ud af busserne. Det her er en annonce, der deler vandene og kan give anledning til diskussion, forklarer Morten Andersen (V), formand for FynBus og borgmester i Nordfyns Kommune, til Arbejderen.
Han afviser at uddybe, hvad der konkret kan virke anstødeligt i reklamen.
- Jeg vil ikke uddybe beslutning. Den er taget med udgangspunkt i vores vedtægter. Jeg vil ikke fremstå som en smagsdommer, forklarer Morten Andersen.
Kunstige bryster men ikke boykot
FynBus beslutning om at stoppe reklamen mod bosættervarer kommer på trods af at selskabet sidste år lod privatklinikken Nygart reklamere for at få opereret kunstige bryster: "Fyn bliver kønnere," lød teksten ledsaget af et sæt velformede, bare bryster. Annoncen delte i den grad også vandene og gav anledning til debat i de lokale medier.
- Det afhænger jo af øjnene, der ser, når vi skal vurdere, om en annonce er i strid med vores retningslinjer eller ej. Vi vurderede, at reklamen ikke ville støde nogen, forklarer Morten Andersen.
Det socialdemokratiske medlem af FynBus' bestyrelse, Anders W. Bertelsen, har tidligere i DR sagt, at "Skulle Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening beslutte sig for at indrykke kampagnen på siderne af de fynske busser, er der ingen problemer i det - så længe kampagnen overholder loven".
Anders W. Berthelsen har efterfølgende meddelt, at udtalelsen udelukkende står for ham selv og ikke kan tegne FynBus’ bestyrelse.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278