Hvis EU's asylsystem gjorde det muligt for flygtninge at komme til Europa med fly, eller hvis de kunne søge asyl fra nærområderne eller fra EU-landenes ambassader, som man kunne frem til 1990'erne, så var det slet ikke nødvendigt for flygtningene at betale menneskesmuglerne og sætte sig ud i faldefærdige både, for at krydse Middelhavet.
Det er absurd, at EU hylder principperne om at alle mennesker skal have ret til at søge asyl, men samtidig lukker ned for de sikre flugtkorridorer.
Martin Lemberg-Pedersen.
Det påpeger Martin Lemberg-Pedersen. Han har en ph.d. i EU's grænsekontrol og forsker i EU's asyl-, flygtninge- og indvandrerpolitik på Københavns Universitet.
Han har også forsket i de teknologier, som våbenfirmaer med EU-støtte for millioner af euro har udviklet og som har ændret flygtningenes ruter og gjort dem stadig farligere, for at undgå at blive opdaget.
- Det er absurd, at EU hylder principperne om at alle mennesker skal have ret til at søge asyl og hylder menneskerettighederne - men samtidig lukker ned for de sikre flugtkorridorer til EU, der skal sikre at alle mennesker har ret til at udøve retten til at søge asyl, siger Martin Lemberg-Pedersen.
EU-direktiv privatiserer grænsekontrol
Som omtalt i Arbejderen ankommer der flygtninge hver dag til den græske ø Lesbos efter at have krydset Middelhavet i overfyldte gummibåde. Ifølge Refugees Welcome betaler flygtningene mellem 35.000 og 110.000 kroner til menneskesmuglere for en rejse til et eller andet sted i Europa.
>> Ingen af disse mennesker flygter uden grund
Men hvorfor sætter flygtningene sig ikke bare ombord på et fly og bliver fragtet til en storby i Europa? Ifølge rejseportalen Momondo.dk kan man komme med fly fra Syrien til Danmark for 2292 kroner og fra Irak til Danmark for 2240 kroner.
Forklaringen skal findes i EU's direktiv 2001/57/EU, der pålægger flyselskaberne - på egen regning - at returnere ethvert individ, der ikke kan fremvise en opholdstilladelse. Myndighederne kan endda pålægge flyselskaberne bøder, hvis de fragter asylansøgere, der ikke har ret til asyl.
I praksis betyder EU-direktivet, at flyselskaberne afviser enhver potentiel asylansøger, der ikke kan fremvise gyldigt visum/opholdstilladelse ved check-in skranken. Og den slags indrejsedokumenter er umulige at få fat på i lande som Afghanistan og Syrien.
Flyselskaberne har hyret tidligere grænsevagter og investeret milliarder af kroner i udstyr, der skal afsløre falske pas og dokumenter.
- Der er sket en privatisering af grænsekontrollen i EU, hvor flyselskaber er blevet pålagt at skulle vurdere, om mennesker på flugt kan få adgang til asyl, forklarer Martin Lemberg-Pedersen.
Droner og pigtråd skal holde flygtninge fra EU
EU's direktiv, der privatiserer grænsekontrollen og asylbehandlingen hos flyselskaber, er blot et eksempel på, at EU gør det svært at være flygtning.
EU's grænseagentur Frontex har i årevis støttet våbenfirmaer i at udvikle droner, som kan bruges til overvågning.
Og på grænseovergangen mellem Tyrkiet og Bulgarien bruger de bulgarske grænsevagter specieldesignede målere til at se CO2-niveauet i alle lastbiler. Måleren kan opdage potentielle asylansøgere, før de når ind i EU og kan søge om asyl.
Samtidig bygges der grænsehegn med pigtråd, satelitter og investeres i avancerede bevægelsesdetektorer og i infrarødt- og varmesøgede udstyr, der kan afsløre mennesker. Formålet er at identificere flygtningene og stoppe dem og sende dem tilbage til Afrika, inden de når at sætte foden på europæisk grund og søger om asyl. Dermed mister flygtningene retten til at søge asyl, som er en af de grundlæggende menneskerettigheder.
Hele denne oprustning af EU's ydre grænser på land tvinger flygtningene ud på havet. Og menneskesmuglere tjener fedt på kombinationen af krige i Syrien og Irak, horrible forhold i flygtningelejre og EU's lukkede grænser.
- Markedet for grænsekontrol og markedet for menneskesmuglerne går hånd i hånd og er hinandens forudsætninger. En stor del af menneskesmuglernes industri er en direkte eller indirekte følge af, at EU og medlemsstaterne har lukket ned for de lovlige alternativer for flygtningene, understreger Martin Lemberg-Pedersen.
Både FN og Amnesty International har kritiseret EU's flygtningepolitik, fordi de lukkede grænser gør det svært for flygtningene at komme til EU's territorium og søge asyl.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278