07 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Politikerne aner ikke, hvad de siger ja til

Kari om lovproces i EU

Politikerne aner ikke, hvad de siger ja til

Hvis retsforbeholdet afskaffes, skal kommende nye love på området lynbehandles i det danske Folketing, uden at vi kender slutresultatet. Hvis politikerne siger ja, kan de ikke senere sige fra, selvom forslaget ændrer sig undervejs.

Lovprocessen i EU betyder, at Danmark skal sige ja med bind for øjnene. Det er prisen for at være et "kerneland", der "sidder med ved bordet", siger Rina Ronja Kari.
FOTO: European Union 2014
1 af 1

Hvis danskerne den 3. december stemmer ja til at afskaffe retsforbeholdet, kan et flertal i Folketinget tilslutte Danmark til stadig mere af EU's overnationale politi- og retspolitik, blandt andet kommende nye love på området.

Det kommer til at foregå på en helt ny måde, som vi ikke kender i den danske lovgivningsproces.

Danmark afgiver bindende suverænitet til forslag, man ikke aner, hvordan kommer til at se ud i sidste ende.
Rina Ronja Kari, Folkebevægelsen mod EU

Når EU-kommissionen kommer med udkast til nye forordninger eller direktiver, har Folketinget tre måneder til at sige ja eller nej til, om Danmark skal være med. Hvis politikerne siger ja, kan de ikke senere sige fra, selvom forslaget ændrer sig undervejs.

Forslag ændrer sig undervejs

– Folketinget tager kun stilling EU-kommissionens første udkast til et forslag til et direktiv eller forordning, siger Carsten Willemoes Jørgensen til Arbejderen. Han forsker i EU-ret og EU's beslutningsprocesser på Juridisk Institut på Aarhus Universitet.

Det kan på dette tidlige tidspunkt være svært for Folketinget at se, hvad der ender med at blive konsekvensen af det, de skal tage stilling til. EU's beslutningsproces foregår over en lang periode, hvor forslaget kører frem og tilbage, forklarer EU-eksperten.

– EU's lovgivningsprocedure er, at både Rådet og EU-parlamentet kan komme med ændringsforslag. Derfor kan der ske meget undervejs, fra EU-kommissionen har fremsat et forslag til et direktiv eller forordning, uddyber Carsten Willemoes Jørgensen.

Han understreger, at intet i EU-retten forhindrer, at et EU-direktiv eller en EU-forordning kan ændre sig radikalt undervejs i lovgivningsprocessen.

Samtidig overgår EU's politi- og retssamarbejde fra at være mellemstatsligt til at være overnationalt. Hvis Danmark afskaffer retsforbeholdet, betyder det, at vi kan blive stemt ned af de andre lande og dermed blive tvunget med i et direktiv, som ja-politikerne har besluttet at tilvælge, men som ender med at få en ordlyd, som Danmark er imod.

Med bind for øjnene

Under sit arbejde i EU-parlamentet har Folkebevægelsen mod EU's parlamentariker Rina Ronja Kari flere gange oplevet, hvordan et forslag fra EU-kommissionen ændrer sig drastisk, fra det er fremsat, til det er endeligt vedtaget.

– Det var eksempelvis tilfældet med direktivet om hvidvaskning. Det direktiv, der endte med at blive vedtaget, var langt mere omfattende end det oprindelige forslag om hvidvaskning. Det endte med også at omfatte svindel med skat, fortæller Rina Ronja Kari.

Det samme kan risikere at blive tilfældet med forbrugerretlige EU-direktiver, mener hun:

– Det er forslag, som umiddelbart ser ud til at gavne forbrugerne, når de bliver fremsat. Men undervejs kan de blive ændret til at skade forbrugerne. Det skyldes især den massive lobbyisme, som sætter ind, så snart et direktiv bliver sat til behandling. I EU er der en hær af lobbyister. Især store firmaer bruger millioner på lobbyisme. Det gør de kun, fordi der kommet noget ud af det, lyder det fra Rina Ronja Kari, som anbefaler at stemme nej til at afskaffe retsforbeholdet.

– Lovprocessen i EU betyder, at Danmark skal sige ja med bind for øjnene. Det er prisen for at være et "kerneland", der "sidder med ved bordet", siger Rina Ronja Kari.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. okt. 2015 - 18:30   25. okt. 2015 - 11:08

Retsforbehold

ml@arbejderen.dk
Afstemning om retsforbeholdet
  • Den 3. december 2015 skal danskerne stemme om at afskaffe det såkaldte retsforbehold – også kaldet den danske retsundtagelse. 

  • Hvis danskerne stemmer ja til at afskaffe forbeholdet, bliver der indført en såkaldt tilvalgsordning. I første omgang er ja-partierne enige om at tilslutte Danmark til 26 konkrete retsakter. Men ordningen åbner samtidig op for, at et flertal i Folketinget kan tilslutte Danmark mere og mere af EU's retspolitik.

  • Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, Radikale og SF anbefaler at stemme ja til at erstatte retsforbeholdet med en tilvalgsordning. Alternativet anbefaler også et ja, men mener, at retsforbeholdet skal afskaffes helt. Enhedslisten, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti anbefaler at stemme nej.

  • Retsforbeholdet blev indført i forbindelse med Maastrich-traktaten, fordi et flertal af danskerne stemte nej til traktaten ved en folkeafstemning 2. juni 1992. Det betyder, at Danmark kan samarbejde med EU mellemstatsligt, men ikke overstatsligt, hvor Danmark mister sin vetoret.​

>> Læs mere på Arbejderens temaside her