Siden Nora forlod ægtemanden Helmers dukkehjem i 1879, er der givet mange bud på, hvor hun gik hen, og hvordan hun klarede den? Nu trækker Sydhavn Teater Ibsens drama op i nutiden og lader det udspille sig i en campingvogn.
Nora har valgt at blive dukke og markedsføre sig som prostitueret.
Ibsen lod verden stå åben for Nora, da hun tvunget af omstændighederne bortvælger sin identitet som sin ægtemands dukke, forlader sin familie træder ud i den borgerlige offentlighed for at "emancipere" sig og blive et menneske.
Mareike Mikat og Sydhavn Teaters skud rammer Bull’s Eye.
Markedsføring og identitet
Sådan vælger Nora, Thorvald Helmer, Kristine Linde og Niels Krogstad at leve deres liv lige nu i det post-industrielle (virtuelle) samfund: Nora har valgt at blive dukke og markedsføre sig som prostitueret, Thorvald som finanssektor ludoman på coke, Niels faldt af sin løbebane og kan ikke komme op på båndet igen, da han nu er dømt usynlig i samfundet, mens Kristine prøver at fastholde sin identitet gennem underbetalt rengøringsarbejde.
Alle postulerer de, at de ved hvad de gør, og at de selv vælger deres liv, men realiteten er, som Nora beskriver i allegorien om de fem aber, at de ikke forstår baggrunden for deres handlinger.
Hvor Ibsen lod Nora vågne op og se, at Helmers kærlighed ikke rakte til at stå sammen, hvorfor der blev dømt individualisme, så lader Mareike Mikat Nora og Thorvald langsomt afdække hulheden i individualismen og af nærmest af drift vælge at stå sammen.
Forestillingen foregår i en campingvogn, som til denne forestilling var parkeret i skolegården ved Poulstrup friskole ved Vrå. Vi få voyeurs (maksimum 10), der inviteres ind i campingvognens lumre rum, kommer til at spille vores egne roller, når vi langsom drages ind i dette velspillede kammerspil.
Panama Papers og Gyllegate
Publikums grænser testes, når vores fordomme og sanser udfordres. Vi er tæt på alt i syn og lugt, som i Poulstrup fik en ekstra dimension gennem en omgivende og påtrængende gyllelugt. Det mobile dukkehjem nu med Panama Papers og Gyllegate.
Sydhavn Teaters ensemble spillede modigt med en energi og virtuositet, som om det gjaldt livet, og det gør teater faktisk også. Det er også modigt af Vendsyssel teater at udfordre det nordjyske publikum. Lokaliteter og spillerum taget i betragtning bliver vi ikke mange, der får denne oplevelse. Kunstnerisk er succesen i hus. Kom endelig igen.