I denne uge går danske og amerikanske våbenfirmaer ombord på det danske krigsskib Peter Willemoes. Krigsskibet ligger til kaj i Baltimore, USA, hvor det skal deltage i en stor NATO-flådeøvelse.
Men først skal det bruges som udstillingsvindue for den danske våbenindustri.
– Vi er glade for, at vi kan bruge skibet som udstillingsplatform og til at mødes med vores amerikanske kunder og samarbejdspartnere. Det er jo et danskproduceret skib med en masse dansk udstyr og teknologi. Det er et stort privilegie, at vi kan bruge skibet til at vise den danske forsvarsindustris produkter frem, siger Morten Andersen fra våbenindstriens lobbyorganisation, FAD, til Abejderen.
Det er et stort privilegie, at vi kan bruge skibet til at vise den danske forsvarsindustris produkter frem.
Morten Andersen, FAD
Det er Naval Team Denmark, der – i samarbejde med Den Danske Ambassade i Washington – står bag bag eksportfremstødet. Naval Team Denmark er en eksportklub bestående af danske våbenfirmaer som Terma, Weibel og SAAB Denmark.
Dansk våbenindustris brug af det skatteyderbetalte krigsskib er en del af den såkaldte Open for Business-strategi, der blev vedtaget i 2013.
Strategien pålægger dansk militær og danske ambassader at arbejde for at fremme den danske våbenindustris omsætning. For at leve op til de krav har danske ambassader ansat såkaldte forsvarsattacheer, som skal hjælpe dansk våbenindustri i udlandet. Siden strategien blev vedtaget, har dansk militær mere end 30 gange udlånt udstyr og personel til våbenindustrien, så de kan markedsføre deres produkter.
– Vi er overordentligt glade for Open for Business-strategien. Det her besøg og samarbejdet med Forsvaret omkring Peter Willemoes er et glimrende eksempel på strategien. Målet er at skabe kontakt til kunder i USA og skabe eksport og omsætning til fordel for vores medlemsvirksomheder, fortæller tidligere admiral i den danske flåde og nuværende direktør hos Naval Team Denmark, Kurt Birger Jensen, til Arbejderen.
Både Weibel og Terma leverer allerede teknologi til den amerikanske våbenproducent Lockheed Martin.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278