18 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

CETA-spørgsmål hober sig op i Folketinget

En måned til afstemning om handelsaftale

CETA-spørgsmål hober sig op i Folketinget

Udenrigsministeren har kun svaret på ét enkelt ud af 85 spørgsmål om konsekvenserne af handels- og investeringsaftalen CETA, der skal vedtages om én måned.

Kritikken af CETA-aftalen er stor, og to gange har der været indkaldt til demonstration imod den.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

Spørgsmålene fra folketingspolitikerne vedrørende handels- og investeringsaftalen mellem EU og Canada, den såkaldte CETA-aftale, hober sig op i Udenrigsministeriet.

Det er nu, regeringen skal forklare teksten, så beslutningen kan blive taget på et kvalificeret grundlag.
Kenneth Haar

Politikerne har foreløbig stillet ikke mindre end 85 spørgsmål til udenrigsminister Anders Samuelsen for at få afdækket konsekvenserne af regeringens forslag om at indlemme Danmark i CETA. Ministeren har foreløbig kun svaret på ét enkelt.

Om bare en måned – den 1. juni – skal Folketinget ellers tage stilling til den kontroversielle handels- og investeringsaftale. Dermed har Udenrigsministeriet travlt, hvis det skal nå at besvare alle spørgsmål, før der skal stemmes i Folketinget. Deadline er dog endnu ikke overskredet. Svarfristen er den 3. maj.

>> Læs de mange ubesvarede spørgsmål om CETA

Kvalificeret grundlag

Der er tale om vigtige spørgsmål, der skal afklare konsekvenserne og rækkevidden af CETA-aftalen.

– Denne fase er den vigtigste i Folketingets behandling af CETA. Det er nu, regeringen skal forklare teksten, så beslutningen kan blive taget på et kvalificeret grundlag. Og med 2300 siders tung handelsjura er det ikke underligt, der er stillet mange spørgsmål, siger Kenneth Haar til Arbejderen.

Han er talsperson for Fællsinitiativet Stop CETA og TTIP.

– Når regeringen har valgt ikke at svare løbende, får det dog nogle konsekvenser. Som det tegner nu, bliver det ikke muligt at stille opfølgende spørgsmål, så hvis regeringen svarer uklart, er det bare ærgerligt for spørgeren. Så ender det med, at vigtige emner får lov til at være uklare.

Det er Europaudvalget, der står bag langt de fleste af spørgsmålene. Eksempelvis kræver udvalget svar på, "hvordan og af hvem det vil blive defineret og afgrænset, hvilke formål der under reglerne om investeringsbeskyttelse er legitime politiske formål, og om regeringen vil have nogen indflydelse på denne definition".

CETA-aftalens investeringsbeskyttelse betyder nemlig, at investorer og virksomheder får en domstol, der skal beskytte dem mod, at de nationale parlamenter vedtager love, der truer deres profitter. Ifølge CETA-tilhængerne kan Folketinget fortsat vedtage love, hvis bare de har et politisk legitimt formål. Derfor er det vigtigt at få afklaret, hvem der har ret til at definere, hvad der er et politisk legitimt formål. Er det Folketinget, CETA-domstolen eller investorerne?

Vildledende svar

Regeringen har tidligere svaret på en række generelle spørgsmål om CETA-aftalen, men svarene var ikke særlig præcise.

Arbejderen kunne i sidste måned berette, hvordan researchgruppen Corporate Europe Observatory havde fundet frem til ikke mindre end 15 vildledende eller ufuldstændige svar om CETA fra regeringen til Folketinget.

>> Læs om regeringens uklare CETA-svar

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. apr. 2017 - 08:34   28. apr. 2017 - 11:12

CETA

ml@arbejderen.dk
Fakta om CETA
  • CETA står for Comprehensive Economic and Trade Agreement.
  • Det er en omfattende handels- og investeringsaftale mellem EU og Canada. Dele af aftalen kan træde foreløbigt i kraft allerede i 2017.
  • CETA er den første EU-handelsaftale med en såkaldt negativliste, som betyder, at alle tjenesteydelser som udgangspunkt er omfattet af et krav om liberalisering, medmindre de enkelte regeringer udtrykkeligt har undtaget dem. 
  • CETA-aftalen indeholder også en såkaldt "stand still"-klausul, der betyder, at liberaliseringer ikke kan rulles tilbage.
  • CETA indfører en såkaldt investordomstol, der åbner op for, at et privat firma fra Canada eller EU kan sagsøge nationalstater og kræve erstatning, hvis regeringer indfører eksempelvis en mere restriktiv miljø-, sundheds- eller arbejdsmiljølovgivning, som påvirker firmaets fremtidige profit.
  • Det samme kan alle private firmaer fra lande udenfor EU og Canada, hvis de har et datterselskab i Canada.
  • >> Læs alle Arbejderens artikler om CETA