I 2016 kunne det politiske Oktoberkoret fejre 40 års virke med en stor koncert i Koncertkirken på Blågårds Plads, Nørrebro. Det har været 40 turbulente år med store triumfer, som da koret optrådte sammen med Mikis Theodorakis på Land og Folk Festival, optræden med Mikael Wiehe og med de mange priser, som koret har modtaget i årenes løb.
Vi får hele tiden nye sange, som beskæftiger sig med verden, med solidaritet og med kampen for freden.
Oktoberkorets formand, Jørgen Nyeng
Men også nedture som da koret var nær opløsning efter murens fald i 1989 med baggrund i korets daværende tætte tilknytning til Danmarks Kommunistiske Parti (DKP). I dag har koret stabiliseret sig med omkring 30 faste sangere fordelt på stemmerne sopran, alt, tenor og bas. Nu trues korets eksistens på længere sigt af et naturligt frafald. Medlemmerne bliver ældre.
Nye stemmer, nye sange
– Når vi synger i kor, så holder vi vore stemmer ved lige, siger Oktoberkorets nuværende dirigent Jørgen Allan Christiansen 71 år.
– Med alderen begynder stemmen at vibrere for nogle, og for andre kan de ikke nå de toner, som de kunne før. Nogle gange skal man skifte fra sopran til alt eller tenor til bas, alt efter hvordan ens stemme ændrer sig. Og det kan vi komme til at opleve på et tidspunkt. Desuden falder indlæringsfrekvensen med alderen. Et gammelt kor har ofte svært ved at tænke nyt, er min erfaring. Det kan man komme væk fra, ved at få nye stemmer med i koret.
Jørgen Allan har været dirigent for koret siden 2008. Han er uddannet kordirigent og var dirigent for det hedengangne kor Barbarossa, som udgav flere grammofonplader og havde et tæt samarbejde med blandt andre digteren Carl Scharnberg.
– Jeg synes, at der nogle gode værdier i de sange, som vi synger, siger Marie Jonassen, 35 år og med i koret siden 2008.
Røde solidariske amatørsangere
– Det er poesi, som ikke blot siger, hvad man skal mene, men hvor man lige selv skal tænke lidt over meningen i sangene. Sangene bevæger sig mange forskellige steder i verden, og det er nogle gode melodier, siger Maria Jonassen og fortsætter:
Vores dirigent er dygtig til at få det bedste ud af os. Både med respekt for vores niveau - at vi er amatører - men også fordi han har ambitioner på vores vegne og tror på, at vi kan udvikle os, og gøre mere end vi måske selv tror, vi kan. Der er en hyggelig stemning i koret, og vi oplever tit til koncerterne, at vi rører folk. Jeg synes ikke, at aldersforskellene i koret er et problem. Det kan være en styrke, at vi møder andre mennesker. Man skal ikke lade sig skræmme af, at de andre i koret er meget ældre end en selv, fortæller Maria Jonassen.
Det har været 40 turbulente år med store triumfer, som da koret optrådte sammen med Mikis Theodorakis på Land og Folk Festival.
Marie Jonassen vil være mange af Arbejderens læsere bekendt som forsanger i trioen Fransk Dolkeparti. Som mange andre i koret er hun ved siden af sit engagement i koret politisk aktiv. Marie Jonassen er medlem af Enhedslisten. Politisk spænder koret fra medlemmer af SF til kommunistpartierne og partiløse med veneration for venstrefløjen.
– Oktoberkoret har et repertoire, der peger fremad, siger Oktoberkorets formand Jørgen Nyeng, 80 år og med i koret siden januar 2006.
– Vi er ikke kørt fast i de gamle røde arbejdersange og revolutionære sange fra arbejderbevægelsens start. Vi får hele tiden nye sange, som beskæftiger sig med verden, med solidaritet og med kampen for freden. Det burde også vække interesse i den politisk bevidste del af ungdommen.
Politik og musik
– Man skal være med i koret, for den musik vi synger og de musikalske udfordringer, det giver, siger Jørgen Allan Christiansen:
– men også, fordi der er en mening med den musik, som vi synger, og at de budskaber bliver viderebragt. Bare se på ordet solidaritet, hvordan det er et ord, der ikke eksisterer mange steder, fordi man tænker på sig selv, mere end man tænker på fællesskab og på at være solidarisk med andre. Koret har nogle værdier, som også skal tydeliggøres over for de nye kormedlemmer. Det er utrolig vigtigt, at medlemmerne i koret oplever et fællesskab.
Der er en hyggelig stemning i koret, og vi oplever tit til koncerterne, at vi rører folk.
Maria Jonassen
– Det er både en politisk og musikalsk aktivitet at synge i Oktoberkoret, siger Marie Jonassen og uddyber:
– Der bliver gjort meget ud af, at musikken skal have en høj kvalitet. Musikken er en god kommunikator, som også berører ens politiske liv. Det kan for eksempel være fascismen i Grækenland, nazisme, kolonisering eller udplyndringen og undertrykkelse af mange af verdens folk. Og så har vi en tydelig fredsvinkel i vores sange imod krig. Nogle gange udtrykker man sine politiske holdninger bedre i billeder i en sangtekst, og flot musik rammer på en helt anden måde end en løbeseddel.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278