Det nye forsvarsforlig afsætter milliarder til at indkøbe nye kampfly, tanks og missiler. Men der er ikke råd til at udskifte de fire gamle miljøskibe fra 1979-1980, som udgør Danmarks beredskab i tilfælde af en olieforurening på havet.
I dag findes der masser af udstyr, ikke mindst sikkerhedsudstyr, som ikke fandtes i 1979, men som man i dag bygger ind i skibene.
Per Hansen, kommandørkaptajn i Marinestaben
Partierne bag forsvarsforliget har besluttet, at annullere det udbud af nye miljøskibe, som ellers var sat i gang.
>> LÆS OGSÅ: Milliarder til militær øger ikke sikkerhed
– Vores nuværende skibe er meget gamle og ikke tidssvarende. Derfor vil vi gerne have skiftet dem ud, forklarer kommandørkaptajn i Marinestaben og chef for de nationale beredskaber, Per Hansen, til Arbejderen.
– I dag findes der masser af udstyr, ikke mindst sikkerhedsudstyr, som ikke fandtes i 1979, men som man i dag bygger ind i skibene.
Bedre sikkerhed og teknologi
Som eksempel nævner han, at der kan være en eksplosionsfare, når man arbejder med olieforurening.
– De miljøskibe, der bygges i dag, har indkapslet motorerne på dækket, så der ikke sker en eksplosion eller en brand, hvis en gnist fra motoren antænder gasser fra olien.
Ingen af de nuværende, gamle danske miljøskibe har den samme sikkerhed.
– Det kan betyde, at vi må vente til olien har "dampet af". Det kan have den konsekvens, at forureningen breder sig. Men vi kan selvfølgelig ikke udsætte besætningerne for fare, siger Per Hansen.
Udover at være mere sikre, så er nye skibe også udstyret med højteknologi, så man kan se en olieforurening i mørke.
Vil bruge krigsskibe
I stedet for at købe miljøskibe, vil forsvarsministeren undersøge om "… militære skibe kunne løse den opgave (bekæmpe miljøforurening, red.) ved siden af, så vi slår to fluer med et smæk".
Beredskabschefen advarer mod at tro, at almindelige krigsskibe kan bruges som miljøskibe.
– Miljøskibene er specielt designet til at rydde op efter eksempelvis olieforurening på havet. Den kapacitet er der ikke i et almindeligt krigsskib, forklarer Per Hansen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278