"Man skal jo starte et sted", sådan hedder bogen med undertitlen Peter Abrahamsen fortæller om sit liv. Historien fra et de mest aktive mennesker indenfor den dansk musikliv, tv, radio og om folkemusikken især.
…et stykke dansk kulturhistorie set gennem Peters Abrahamsens øjne.
Peter Abrahamsen har været aktiv i dansk musik gennem snart 60 år. Han har været på musikscenen som sanger, komponist, musiker og bag scenen som booker, producer og pr-mand. Uddannelsen indenfor reklamebranchen ser han som et godt fundament i hele sit virke.
Det begyndte for alvor i Larsbjørnsstræde i København med eget bookingbureau i 1969, og i dag har han en gammel landsbyskole i Maglebrænde på Falster som hjem og base for arrangementer.
Niels Hausgaard, Trille, Poul Dissing, Erik Grip, Røde Mor og mange andre var i Peters "stald". Senere kom Janne Lærkedahl, Bente Kure og Leif Ernstsen til. Bare et lille udsnit de mange navne.
Dertil kommer mange års samarbejde med digteren Carl Scharnberg, udgivelser af Oskar Hansens digte med Peters musik til.
I de senere år har Peter Abrahamsen kastet sig over den svenske Dan Andersons digte, både med musik og gendigtning på dansk, samt musik til danske Jeppe Aakjær.
Det interessante ved bogen er, at den breder et stykke dansk kulturhistorie ud for læseren, set gennem Peters Abrahamsens øjne. Glæden over nye unge musikere og bekymringen for X-faktors indflydelse er dejligt at læse om. Ligeså kritikken af Danmarks Radios indsnævring af udbuddet på musikkanalerne. Endelig en, der giver kritik og har erfaringer på området.
Hvad der nok vil interessere mange af Arbejderens læsere er, når Peter Abrahamsen fortæller om sine atten år med kommunisterne. Perioden i DKP fra 1972 til 1990 var for ham fyldt med liv, mennesker og Land & Folk Festivaler, som kommunisterne forstod at organisere. Det sidste lægger han stor vægt på.
Drivkraften ligger i udfordringen, siger Peter Abrahamsen i bogen. Side efter side kan læseren lade sig udfordre af denne bog, som ikke er ny, men er skrevet så man er med på landevejene og i spillestederne, samt i overvejelserne om dansk musik.